Psychologie

Jak podpořit partnera nebo přítele, který prožil sexuální útok

Jak podpořit partnera nebo přítele, který prožil sexuální útok

Není vůbec snadné vidět svého milovaného nebo přítele, jak prochází bolestivým zážitkem jako je sexuální obtěžování. Existují však kroky, které můžeme podniknout, abychom své blízké, kteří trpí traumatem ze sexuálního či psychického nátlaku podpořili.

Proč oběti sexuálních útoků nevyhledávají pomoc

Proč oběti sexuálních útoků nevyhledávají pomoc

Problematika sexuálního násilí je závažným tématem celé Evropské unie. Každá pátá žena starší patnácti let se setkala s nějakou formou sexuálního obtěžování. Bohužel i dnes je mnoho nahlášených případů zpochybňováno a zlehčováno. V mnoha případech oběti dlouhá léta mlčí, než najdou odvahu se s prožitým traumatem někomu svěřit.

Jak kreativita ovlivňuje psychické zdraví a pomáhá srovnat myšlenky

Jak kreativita ovlivňuje psychické zdraví a pomáhá srovnat myšlenky

Kreativita přináší nové myšlenky a nápady. Začněte malovat, tancovat, zpívat nebo si prostě jen hrát a brzy uvidíte, jaké divy s vámi i nepatrné množství tvořivosti udělá.

Jak přibrat na váze? Podváha může mít rizika

Jak přibrat na váze? Podváha může mít rizika

Jak přibrat na váze? To je přece velice prosté. Stačí sníst tabulku čokolády, pytlík slaných brambůrků nebo si opéct buřta a zapít to žejdlíkem lahodného piva. A to opakujte každý den. Tak takhle, dámy a pánové, co jste vyhublí až na kost, rozhodně NE!

Mají kameny na člověka vliv aneb mineralogie v praxi

Mají kameny na člověka vliv aneb mineralogie v praxi

Máte doma kameny a myslíte si, že jsou to jen pěkné dekorace? To jste na velkém omylu. Minerály mohou mít totiž na člověka velký vliv. Pokud vás láká zjistit, jak funguje vliv mineralogie na člověka, podívejte se s námi, jak nás jednotlivé kameny ovlivňují. Věříte?

Jak mohou psi prospět lidem s úzkostí a která plemena jsou nejvhodnější

Jak mohou psi prospět lidem s úzkostí a která plemena jsou nejvhodnější

Kromě veselé společnosti a na dotek příjemné hebké srsti mohou psi výrazně pomáhat i lidem trpícím úzkostí. Člověk, který je v trvalém kontaktu se psem má podle odborných studií v klidové fázi nižší srdeční frekvenci a hladinu krevního tlaku než lidé žijící bez zvířete. Majitelé psů se také rychleji vzpamatovávají z prožitého stresu, a to jak na psychické rovině, tak i té fyzické.

Hédonická adaptace – zabiják radosti a štěstí, pomocník při nezdarech a pádech

Hédonická adaptace – zabiják radosti a štěstí, pomocník při nezdarech a pádech

„Je to skvělé, bydlet v domě. Postavili jsme si hnízdečko lásky“ říká kamarád a hledí přímo do očí. Je možné vidět tu ohromnou radost a štěstí, které prožívá. Za dva roky po nich není ani zmínka. Stojící dům, ten sen, který si kamarád držel v srdci po deset let, se stal skutečností a bydlení se tak stalo zcela fádní záležitostí.

Co o vás prozradí barva očí? Je toho více než byste čekali

Co o vás prozradí barva očí? Je toho více než byste čekali

Kromě našeho data narození a znamení zvěrokruhu toho o nás hodně vypovídá právě i naše barva očí. Každá z nich totiž určuje některé základní povahové rysy. Podívejte se, co skrývají právě vaše oči.

5 věcí, které můžete udělat, pokud vás stále přemáhá únava

5 věcí, které můžete udělat, pokud vás stále přemáhá únava

Každý občas procházíme obdobím, kdy máme méně energie, než je běžné. Pokud však nepřichází úleva ani se spánkem a odpočinkem, je nejvyšší čas začít řešit, proč únava neodchází.

Léčivá slova: Jak mohou vyřčená slova změnit náš život

Léčivá slova: Jak mohou vyřčená slova změnit náš život

Myšlenky nám nekontrolovaně plynou naší myslí a stejně nekontrolovaně ovlivňují naše vyjadřování a chování.

Jste ve stresu? Vaše tělo vám to dá najevo těmito signály

Jste ve stresu? Vaše tělo vám to dá najevo těmito signály

Mnohdy si to ani neuvědomujete, protože váš život utíká rychle, ale můžete být ve stresu. Vy to nepoznáte, ale vaše tělo rozhodně ano – a dá vám to patřičně najevo. Nepřecházejte signály, které vydává, a raději s tím něco dělejte, než se situace ještě více zhorší. Mohli byste si tím velmi uškodit.

Co s námi dělají domněnky a jak s nimi pracovat

Co s námi dělají domněnky a jak s nimi pracovat

Mnoho nedorozumění, strachů a zklamání pochází z nesprávně pochopených okolností, které oslepují a znemožňují vidět situaci objektivně a bez emocí. Naučte se domněnky rozpoznat a seberte odvahu jít zodpovědně pod povrch zdánlivě nesrozumitelných věcí.

Jak posílit svou mysl, lépe se soustředit a předcházet rozptýlení

Jak posílit svou mysl, lépe se soustředit a předcházet rozptýlení

Můžeme si představit, že naši mysl vnímáme objektivem kamery. Bez stativu, který udržuje objektiv ve stabilní poloze, však mohou myšlenky přeskakovat z místa na místo. Pomocí stativů jako jsou pozorování, objektivita a otevřenost, se můžeme opět pokusit najít v moři myšlenek vnímavý střed mysli, odkud čerpáme sílu k sebereflexi a životním změnám.

Jak si zlepšit náladu přírodní cestou

Jak si zlepšit náladu přírodní cestou

Je docela normální, že vaše nálada se během dne mění. Někdy se cítíte šťastní, někdy jste smutní nebo se cítíte stresovaní. I když není možné se pořád cítit dobře, můžete svou náladu alespoň zkusit ovlivnit. Můžete k tomu použít několik vynikajících přírodních metod.

Prokrastinace není lenost: Jak vyskočit ven z kolotoče věčného odkládání povinností

Prokrastinace není lenost: Jak vyskočit ven z kolotoče věčného odkládání povinností

Prokrastinace je chronické odkládání úkolů na poslední chvíli. Povětšinou se pak jedná o povinnosti náročné či nepříjemné. Proč prokrastinaci propadáme a jak z toho ven?

Workoholik není jen pracovitý: Proč je workholismus závislost jako každá jiná?

Workoholik není jen pracovitý: Proč je workholismus závislost jako každá jiná?

Známé úsloví praví, že bez práce nejsou koláče. Jen té práce nesmí být příliš. Workoholismus je v naší společnosti často vnímán jako ctnost. Bývá však velmi nebezpečný. Proč se žít s workoholikem nedá a jak to změnit?

Jak ve společnosti cizích lidí vypadat sebevědomě

Jak ve společnosti cizích lidí vypadat sebevědomě

Rádi byste se v kolektivu nějak prosadili, ale jednoduše se prostě bojíte mezi ostatními promluvit, protože by se třeba váš názor nemusel někomu líbit? A proč by taky měl? Každý jsme jiný. Nikdy nemůžete počítat s tím, že se zavděčíte a zalíbíte všem. Ale pokud budete vypadat sebevědomě, budete to mít v kolektivu jednodušší.

Scientologie: Církev amerických hvězd a její podivné praktiky

Scientologie: Církev amerických hvězd a její podivné praktiky

John Travolta, Tom Cruise, Giovanni Ribisi nebo Juliette Lewis, ti všichni jsou členové scientologické církve. V čem jejich vyznání spočívá a proč kolem něho panuje tolik kontroverzí?

6 věcí, které byste měli určitě stihnout, než vám bude 30

6 věcí, které byste měli určitě stihnout, než vám bude 30

Ve dvaceti máte pocit (a právem), že vám patří svět. Je to ideální věk na hledání sebe samotného a objevování světa kolem vás. Co byste však měli stihnout, než oslavíte 30. narozeniny?

Jak nastartovat pozitivní myšlení

Jak nastartovat pozitivní myšlení

V poslední době je kladen poměrně velký důraz na sílu pozitivního myšlení. Je to celkem pochopitelné. Kdo je optimisticky naladěný, tomu jde všechno lépe od ruky a také na své okolí působí příjemněji. Jak se naladit, aby u vás pozitivní myšlení převážilo?

Jste zaplavení povinnostmi? Podívejte se na 5 kroků, jak se to naučit zvládat

Pocit přehlcení úkoly má negativní dopad na vaše sebevědomí. Přemíra úkolů vás zavalí stejně jako lavina i se všemi důsledky. Zasáhněte dříve než vám úplně dojde dech.

Závist jako cesta do pekel aneb přestaňte se srovnávat s ostatními

Závist je velmi vysilující vlastnost a má negativní dopad na naši sebedůvěru. Pěstujeme-li si závist, plíživě nás vede k názoru, že ostatní jsou lepší než my a naše sebehodnota nenápadně klesá.

Všímavost zvyšuje pocit životního štěstí a zlepšuje fyzické zdraví. Naučte se ovládat vaši mysl

Britský institut pro zdraví a klinickou kvalitu dnes uznává procvičování všímavosti za účinnou formu terapie při zvládání fyzického a psychického stresu. Všímavost pomáhá zpomalit mysl a umožňuje jí, aby se soustředila na přítomný okamžik.

Sociální sítě jsou dobrý sluha, ale špatný pán. Proč nám mohou způsobit deprese?

Kolega se chlubí dokonalými dětmi a sestřenici požádal její partner o ruku rovnou v lehce kýčovitých kulisách romantické dovolené. Padá na vás při pohledu na sociální sítě druhých deprese nad vlastním životem? Proč a jak se proti tomu bránit?

Čeká nás éra bezdětných? Párů, které zůstávají dobrovolně bez dětí stále přibývá

Dobrovolná bezdětnost je fenoménem, který stále ještě vyvolává protichůdné reakce. Jací jsou lidé, kteří se pro ni rozhodnou a co je k tomuto životnímu kroku vede?

S novým rokem nový začátek? I vy si můžete najít vysněnou práci, poradíme, jak na to

Najít si takovou práci, do které nebudete chodit jen kvůli penězům, ale bude vás bavit a vnitřně naplňovat, je možné. Dosáhnout toho může každý. Jak se dopracovat k vysněnému místu?

Jak na nezávaznou společenskou konverzaci

Ztrácíte během společenského hovoru řeč, snadno zapomínáte jména druhých a bojíte se, co si o vás ostatní pomyslí? Těchto sedm jednoduchých kroků vám pomůže rozvinout sociální sebevědomí a překonat počáteční ostych.

Léčivé účinky klasické hudby

V dílech klasické hudby máme k dispozici léčebný nástroj, který může obohatit náš život v mnoha směrech. Zlepšuje paměť, intelekt, rozvíjí tvořivost a v neposlední řadě má pozitivní účinky na tělesné funkce.

Jak žít minimalisticky a proč není minimalismus soutěž o nejmenší počet věcí

Žít minimalisticky může být značně osvobozující. Musíte ovšem celý svůj dosavadní život namačkat do jedné krosny? Tato životní filosofie má různé podoby a mnozí si tak nejsou jisti tím, co vlastně minimalismus je a co nikoli.

Co nám brání v aktivním naslouchání

Může se stát téměř cokoliv a dozajista od mnoha svých známých uslyšíme: “Znám někoho, kdo je na tom hůř,” Aniž bychom si stačili o našem problému popovídat, už se dozvíme o příbuzném příbuzného, který taky spadl z kola, a i bez nohou si žije docela šťastně.

Sněženky a machři po dvaceti letech aneb jak přežít školní sraz

Školní srazy bývají vděčným tématem k debatě. Někdo si na ně chodí nostalgicky zavzpomínat, jiný je hrdě ignoruje. Proč jsou setkání s bývalou školní třídou tak specifická?

Potřeba ticha a jeho účinky na lidské zdraví

Kdykoli se naskytne chvíle ticha, máme potřebu ji něčím vyplnit. Doma necháváme zapnuté rádio nebo televizi, aniž bychom vnímali obsah. Ticho ve společnosti je nám nepříjemné. Cítíme se nepohodlně a nejistě, přitom právě v tichu se v našem mozku odehrává to nejdůležitější.

Klíčem k dlouhověkosti je být aktivní: I krátká procházka vám prodlouží život

Příroda člověka uklidňuje, umožňuje mu udělat krok zpátky a zamyslet se nad samotnou podstatou životních událostí. Když máme myšlenky sevřené strachem, úzkostí a stresem, útěk do zeleného lesa nebo nenáročný výlet po horách nám zvedne náladu více než koupě nějakého nového módního doplňku.

Neschopnost říct NE ubližuje nám i druhým

Neumíme si říkat věci narovinu. Abychom druhému neublížili, tak bezostyšně lžeme. Máme strach z následků odmítnutí a nechceme se vystavit emočnímu nepohodlí. A tak setrváváme v nejasnosti a pod líbivou maskou hodného chlapečka nebo holčičky to v nás křičí: „NÉÉÉ!”

Jak překonat sebesabotáž a vystavět důvěru ve vlastní úspěch

Sebesabotáž pochází ze strachu a vzniká při vytváření ochranného mechanismu proti eventuálnímu nebezpečí. Pokud se nám kontrola vymkne z rukou, začne nás ovládat a spustí zpátečku a my couváme před životními příležitostmi, spontánností a zavíráme příležitost vlastní intuici.

Aby vám Ježíšek nenadělil stres: Rady, jak prožít Vánoce v klidu

Vánoce jsou svátky klidu. Pro některé z nás to ovšem tak úplně neplatí a stráví tyto dny ve stresu. Letošní Vánoce navíc prožijeme poznamenané koronavirovou pandemií. Jak být o nejkrásnějších svátcích v roce více v klidu?

Advent beze spěchu, společně a tvořivě

Čas adventní má být obdobím zklidnění a očekávání. Místo toho se snažíme do předvánočního času natlačit co nejvíce činností a aktivit. Vyskočte alespoň na chvilku z kolotoče spěchu a stresu a zastavte se, s dětmi, rodiči, prarodiči nebo jen tak sami se sebou.

Jak jíst méně cukru a přitom nehladovět

V malém množství lék, ve velkém jed. Cukr nám může pomoci, ale také nám může docela nenápadně škodit. Najděte si rovnováhu v jeho přijímání a zkoumejte, co s vámi jeho chuť dělá.

Slavné ženy, které se rozhodly zůstat bezdětné

Životní osudy jsou opravdu rozmanité. Rozhodnutí nemít děti vychází z různých životních zkušeností. O mateřský cit však ani ženy bezdětné nepřichází a každá si nachází svou originální cestu, jak jej projevit.

Klíč k sebevědomí aneb jak si začít věřit

Sebevědomí je alfou a omegou dnešního světa a hovoří o něm téměř všechny knihy zabývající se motivací a osobním rozvojem. Jenže co dělat, když si zkrátka zase tak moc nevěříte? Na sebevědomí se naštěstí dá zapracovat. Jak na to?

Když žirafa tančí s vlkem: 4 kroky k nenásilné komunikaci

Útlá kniha je ochutnávkou respektujícího přístupu v komunikaci. Popisuje, jak se neztratit ve vlně výčitek a soudů, a jak nalézt střízlivou cestu k pochopení, namísto prosazování pravdy za každou cenu.

Symbolika zvířat: Jaké je vaše silové zvíře a co naznačuje

Lidé a zvířata se navzájem doplňují a podporují. V každém životním období nám může být blízká energie jiného zvířete. Najdete se ve vlkovi, včele či snad v delfínovi?

ADHD nehrozí jen dětem. Jak se tato porucha projevuje v dospělosti

O ADHD u dětí se mluví poměrně často. Rodiče své potomky často musejí bránit před vžitou představou, že jsou děti prostě „jen“ zlobivé a nevychované. ADHD však nemizí ani v dospělosti, jen se o něm zas tolik nemluví. Jak se projevuje?

Bylinky, které vám zajistí noc snů: co pít pro rychlé usínání a hluboký spánek.

Potíže se spánkem patří v moderní civilizaci mezi jedny z nejčastějších. Může za to vysoká míra stresu, ale i všudypřítomné obrazovky nebo do noci zářící lampy. Naštěstí tu máme staré dobré bylinky, které nám se spánkem dovedou pomoci.

Připravte si makové mléko: Pro krásné sny a dobrou náladu

Podle lidových pověstí mák přináší hluboký spánek s krásnými sny. Zlepšuje paměť, náladu a napomáhá odolávat před oxidačním stresem. Makový olej na lžičku se díky vysokému obsahu vápníku a hořčíku doporučuje proti osteoporóze a zubnímu kazu. Zařaďme český mák do našeho jídelníčku.

Magická síla přírodních vůní aneb objevte kouzlo aromaterapie

Podzimní sychravé dny nás přímo vybízí k vytvoření příjemné domácí atmosféry. Pomocí éterických olejů a bylinek dokážete zázraky – přispějete tak k celkové relaxaci a obnovení životních sil. Vyzkoušejte některou metodu léčivé aromaterapie.

Návod na přežití nouzového stavu aneb co dělat, když máte doma „ponorku“

Omezený pohyb i minimální možnosti zábavy. Řada lidí navíc kvůli pandemii koronaviru musí pracovat z domova. Vy, partner i vaši potomci teď trávíte mnoho času doma. Jak se z toho nezbláznit?

Jak snadno posilovat mysl v každém věku

Tak jako můžeme posílit svaly na těle, dokážeme posílit i mozek, který začne aktivovat růst mezi neurony. Péči o zdravou mysl a jednotlivá cvičení zařazujeme každý den. Procvičováním těchto činností posilujeme nejen mysl, ale i tělesné zdraví a emoční odolnost.

Proč jste smutní aneb faktory, které ovlivňují naše duševní zdraví

Hodně lidí se v nějaké fázi svého života ocitlo na dně, odkud je těžké se dostat, vždy se ale dá najít cesta ven. Příčinou mohou být různé události, situace nebo změny. Jaké faktory ale naše mentální zdraví nejvíce ovlivňují?

Řešení konfliktů v rodině pomocí empatické komunikace

Většina konfliktů v domácnostech pochází ze vzájemného neporozumění jednotlivých vnitřních světů členů rodiny. Nevidíme do srdcí našich blízkých a neznáme jejich mentální mapy. Paradoxem je, že po pochopení toužíme úplně všichni, ale ne všichni máme tu potřebu pochopit druhé.