Psychologie

Jak posílit svou mysl, lépe se soustředit a předcházet rozptýlení

Jak posílit svou mysl, lépe se soustředit a předcházet rozptýlení

Můžeme si představit, že naši mysl vnímáme objektivem kamery. Bez stativu, který udržuje objektiv ve stabilní poloze však mohou myšlenky přeskakovat z místa na místo. Pomocí stativů jako jsou pozorování, objektivita a otevřenost se můžeme opět pokusit najít v moři myšlenek vnímavý střed mysli, odkud čerpáme sílu k sebereflexi a životním změnám.

Jak si zlepšit náladu přírodní cestou

Jak si zlepšit náladu přírodní cestou

Je docela normální, že vaše nálada se během dne mění. Někdy se cítíte šťastní, někdy jste smutní nebo se cítíte stresovaní. I když není možné se pořád cítit dobře, můžete svou náladu alespoň zkusit ovlivnit. Můžete k tomu použít několik vynikajících přírodních metod.

Prokrastinace není lenost: Jak vyskočit ven z kolotoče věčného odkládání povinností

Prokrastinace není lenost: Jak vyskočit ven z kolotoče věčného odkládání povinností

Prokrastinace je chronické odkládání úkolů na poslední chvíli. Povětšinou se pak jedná o povinnosti náročné či nepříjemné. Proč prokrastinaci propadáme a jak z toho ven?

Workoholik není jen pracovitý: Proč je workholismus závislost jako každá jiná?

Workoholik není jen pracovitý: Proč je workholismus závislost jako každá jiná?

Známé úsloví praví, že bez práce nejsou koláče. Jen té práce nesmí být příliš. Workoholismus je v naší společnosti často vnímán jako ctnost. Bývá však velmi nebezpečný. Proč se žít s workoholikem nedá a jak to změnit?

Jak ve společnosti cizích lidí vypadat sebevědomě

Jak ve společnosti cizích lidí vypadat sebevědomě

Rádi byste se v kolektivu nějak prosadili, ale jednoduše se prostě bojíte mezi ostatními promluvit, protože by se třeba váš názor nemusel někomu líbit? A proč by taky měl? Každý jsme jiný. Nikdy nemůžete počítat s tím, že se zavděčíte a zalíbíte všem. Ale pokud budete vypadat sebevědomě, budete to mít v kolektivu jednodušší.

Scientologie: Církev amerických hvězd a její podivné praktiky

Scientologie: Církev amerických hvězd a její podivné praktiky

John Travolta, Tom Cruise, Giovanni Ribisi nebo Juliette Lewis, ti všichni jsou členové scientologické církve. V čem jejich vyznání spočívá a proč kolem něho panuje tolik kontroverzí?

6 věcí, které byste měli určitě stihnout, než vám bude 30

6 věcí, které byste měli určitě stihnout, než vám bude 30

Ve dvaceti máte pocit (a právem), že vám patří svět. Je to ideální věk na hledání sebe samotného a objevování světa kolem vás. Co byste však měli stihnout, než oslavíte 30. narozeniny?

Jak nastartovat pozitivní myšlení

Jak nastartovat pozitivní myšlení

V poslední době je kladen poměrně velký důraz na sílu pozitivního myšlení. Je to celkem pochopitelné. Kdo je optimisticky naladěný, tomu jde všechno lépe od ruky a také na své okolí působí příjemněji. Jak se naladit, aby u vás pozitivní myšlení převážilo?

Jste zaplavení povinnostmi? Podívejte se na 5 kroků, jak se to naučit zvládat

Jste zaplavení povinnostmi? Podívejte se na 5 kroků, jak se to naučit zvládat

Pocit přehlcení úkoly má negativní dopad na vaše sebevědomí. Přemíra úkolů vás zavalí stejně jako lavina i se všemi důsledky. Zasáhněte dříve než vám úplně dojde dech.

Závist jako cesta do pekel aneb přestaňte se srovnávat s ostatními

Závist jako cesta do pekel aneb přestaňte se srovnávat s ostatními

Závist je velmi vysilující vlastnost a má negativní dopad na naši sebedůvěru. Pěstujeme-li si závist, plíživě nás vede k názoru, že ostatní jsou lepší než my a naše sebehodnota nenápadně klesá.

Všímavost zvyšuje pocit životního štěstí a zlepšuje fyzické zdraví. Naučte se ovládat vaši mysl

Všímavost zvyšuje pocit životního štěstí a zlepšuje fyzické zdraví. Naučte se ovládat vaši mysl

Britský institut pro zdraví a klinickou kvalitu dnes uznává procvičování všímavosti za účinnou formu terapie při zvládání fyzického a psychického stresu. Všímavost pomáhá zpomalit mysl a umožňuje jí, aby se soustředila na přítomný okamžik.

Sociální sítě jsou dobrý sluha, ale špatný pán. Proč nám mohou způsobit deprese?

Sociální sítě jsou dobrý sluha, ale špatný pán. Proč nám mohou způsobit deprese?

Kolega se chlubí dokonalými dětmi a sestřenici požádal její partner o ruku rovnou v lehce kýčovitých kulisách romantické dovolené. Padá na vás při pohledu na sociální sítě druhých deprese nad vlastním životem? Proč a jak se proti tomu bránit?

Čeká nás éra bezdětných? Párů, které zůstávají dobrovolně bez dětí stále přibývá

Čeká nás éra bezdětných? Párů, které zůstávají dobrovolně bez dětí stále přibývá

Dobrovolná bezdětnost je fenoménem, který stále ještě vyvolává protichůdné reakce. Jací jsou lidé, kteří se pro ni rozhodnou a co je k tomuto životnímu kroku vede?

S novým rokem nový začátek? I vy si můžete najít vysněnou práci, poradíme, jak na to

S novým rokem nový začátek? I vy si můžete najít vysněnou práci, poradíme, jak na to

Najít si takovou práci, do které nebudete chodit jen kvůli penězům, ale bude vás bavit a vnitřně naplňovat, je možné. Dosáhnout toho může každý. Jak se dopracovat k vysněnému místu?

Jak na nezávaznou společenskou konverzaci

Jak na nezávaznou společenskou konverzaci

Ztrácíte během společenského hovoru řeč, snadno zapomínáte jména druhých a bojíte se, co si o vás ostatní pomyslí? Těchto sedm jednoduchých kroků vám pomůže rozvinout sociální sebevědomí a překonat počáteční ostych.

Léčivé účinky klasické hudby

Léčivé účinky klasické hudby

V dílech klasické hudby máme k dispozici léčebný nástroj, který může obohatit náš život v mnoha směrech. Zlepšuje paměť, intelekt, rozvíjí tvořivost a v neposlední řadě má pozitivní účinky na tělesné funkce.

Jak žít minimalisticky a proč není minimalismus soutěž o nejmenší počet věcí

Jak žít minimalisticky a proč není minimalismus soutěž o nejmenší počet věcí

Žít minimalisticky může být značně osvobozující. Musíte ovšem celý svůj dosavadní život namačkat do jedné krosny? Tato životní filosofie má různé podoby a mnozí si tak nejsou jisti tím, co vlastně minimalismus je a co nikoli.

Co nám brání v aktivním naslouchání

Co nám brání v aktivním naslouchání

Může se stát téměř cokoliv a dozajista od mnoha svých známých uslyšíme: “Znám někoho, kdo je na tom hůř,” Aniž bychom si stačili o našem problému popovídat, už se dozvíme o příbuzném příbuzného, který taky spadl z kola, a i bez nohou si žije docela šťastně.

Sněženky a machři po dvaceti letech aneb jak přežít školní sraz

Sněženky a machři po dvaceti letech aneb jak přežít školní sraz

Školní srazy bývají vděčným tématem k debatě. Někdo si na ně chodí nostalgicky zavzpomínat, jiný je hrdě ignoruje. Proč jsou setkání s bývalou školní třídou tak specifická?

Potřeba ticha a jeho účinky na lidské zdraví

Potřeba ticha a jeho účinky na lidské zdraví

Kdykoli se naskytne chvíle ticha, máme potřebu ji něčím vyplnit. Doma necháváme zapnuté rádio nebo televizi, aniž bychom vnímali obsah. Ticho ve společnosti je nám nepříjemné. Cítíme se nepohodlně a nejistě, přitom právě v tichu se v našem mozku odehrává to nejdůležitější.

Klíčem k dlouhověkosti je být aktivní: I krátká procházka vám prodlouží život

Příroda člověka uklidňuje, umožňuje mu udělat krok zpátky a zamyslet se nad samotnou podstatou životních událostí. Když máme myšlenky sevřené strachem, úzkostí a stresem, útěk do zeleného lesa nebo nenáročný výlet po horách nám zvedne náladu více než koupě nějakého nového módního doplňku.

Neschopnost říct NE ubližuje nám i druhým

Neumíme si říkat věci narovinu. Abychom druhému neublížili, tak bezostyšně lžeme. Máme strach z následků odmítnutí a nechceme se vystavit emočnímu nepohodlí. A tak setrváváme v nejasnosti a pod líbivou maskou hodného chlapečka nebo holčičky to v nás křičí: „NÉÉÉ!”

Jak překonat sebesabotáž a vystavět důvěru ve vlastní úspěch

Sebesabotáž pochází ze strachu a vzniká při vytváření ochranného mechanismu proti eventuálnímu nebezpečí. Pokud se nám kontrola vymkne z rukou, začne nás ovládat a spustí zpátečku a my couváme před životními příležitostmi, spontánností a zavíráme příležitost vlastní intuici.

Aby vám Ježíšek nenadělil stres: Rady, jak prožít Vánoce v klidu

Vánoce jsou svátky klidu. Pro některé z nás to ovšem tak úplně neplatí a stráví tyto dny ve stresu. Letošní Vánoce navíc prožijeme poznamenané koronavirovou pandemií. Jak být o nejkrásnějších svátcích v roce více v klidu?

Advent beze spěchu, společně a tvořivě

Čas adventní má být obdobím zklidnění a očekávání. Místo toho se snažíme do předvánočního času natlačit co nejvíce činností a aktivit. Vyskočte alespoň na chvilku z kolotoče spěchu a stresu a zastavte se, s dětmi, rodiči, prarodiči nebo jen tak sami se sebou.

Jak jíst méně cukru a přitom nehladovět

V malém množství lék, ve velkém jed. Cukr nám může pomoci, ale také nám může docela nenápadně škodit. Najděte si rovnováhu v jeho přijímání a zkoumejte, co s vámi jeho chuť dělá.

Slavné ženy, které se rozhodly zůstat bezdětné

Životní osudy jsou opravdu rozmanité. Rozhodnutí nemít děti vychází z různých životních zkušeností. O mateřský cit však ani ženy bezdětné nepřichází a každá si nachází svou originální cestu, jak jej projevit.

Klíč k sebevědomí aneb jak si začít věřit

Sebevědomí je alfou a omegou dnešního světa a hovoří o něm téměř všechny knihy zabývající se motivací a osobním rozvojem. Jenže co dělat, když si zkrátka zase tak moc nevěříte? Na sebevědomí se naštěstí dá zapracovat. Jak na to?

Když žirafa tančí s vlkem: 4 kroky k nenásilné komunikaci

Útlá kniha je ochutnávkou respektujícího přístupu v komunikaci. Popisuje, jak se neztratit ve vlně výčitek a soudů, a jak nalézt střízlivou cestu k pochopení, namísto prosazování pravdy za každou cenu.

Symbolika zvířat: Jaké je vaše silové zvíře a co naznačuje

Lidé a zvířata se navzájem doplňují a podporují. V každém životním období nám může být blízká energie jiného zvířete. Najdete se ve vlkovi, včele či snad v delfínovi?

ADHD nehrozí jen dětem. Jak se tato porucha projevuje v dospělosti

O ADHD u dětí se mluví poměrně často. Rodiče své potomky často musejí bránit před vžitou představou, že jsou děti prostě „jen“ zlobivé a nevychované. ADHD však nemizí ani v dospělosti, jen se o něm zas tolik nemluví. Jak se projevuje?

Bylinky, které vám zajistí noc snů: co pít pro rychlé usínání a hluboký spánek.

Potíže se spánkem patří v moderní civilizaci mezi jedny z nejčastějších. Může za to vysoká míra stresu, ale i všudypřítomné obrazovky nebo do noci zářící lampy. Naštěstí tu máme staré dobré bylinky, které nám se spánkem dovedou pomoci.

Připravte si makové mléko: Pro krásné sny a dobrou náladu

Podle lidových pověstí mák přináší hluboký spánek s krásnými sny. Zlepšuje paměť, náladu a napomáhá odolávat před oxidačním stresem. Makový olej na lžičku se díky vysokému obsahu vápníku a hořčíku doporučuje proti osteoporóze a zubnímu kazu. Zařaďme český mák do našeho jídelníčku.

Magická síla přírodních vůní aneb objevte kouzlo aromaterapie

Podzimní sychravé dny nás přímo vybízí k vytvoření příjemné domácí atmosféry. Pomocí éterických olejů a bylinek dokážete zázraky – přispějete tak k celkové relaxaci a obnovení životních sil. Vyzkoušejte některou metodu léčivé aromaterapie.

Návod na přežití nouzového stavu aneb co dělat, když máte doma „ponorku“

Omezený pohyb i minimální možnosti zábavy. Řada lidí navíc kvůli pandemii koronaviru musí pracovat z domova. Vy, partner i vaši potomci teď trávíte mnoho času doma. Jak se z toho nezbláznit?

Jak snadno posilovat mysl v každém věku

Tak jako můžeme posílit svaly na těle, dokážeme posílit i mozek, který začne aktivovat růst mezi neurony. Péči o zdravou mysl a jednotlivá cvičení zařazujeme každý den. Procvičováním těchto činností posilujeme nejen mysl, ale i tělesné zdraví a emoční odolnost.

Proč jste smutní aneb faktory, které ovlivňují naše duševní zdraví

Hodně lidí se v nějaké fázi svého života ocitlo na dně, odkud je těžké se dostat, vždy se ale dá najít cesta ven. Příčinou mohou být různé události, situace nebo změny. Jaké faktory ale naše mentální zdraví nejvíce ovlivňují?

Řešení konfliktů v rodině pomocí empatické komunikace

Většina konfliktů v domácnostech pochází ze vzájemného neporozumění jednotlivých vnitřních světů členů rodiny. Nevidíme do srdcí našich blízkých a neznáme jejich mentální mapy. Paradoxem je, že po pochopení toužíme úplně všichni, ale ne všichni máme tu potřebu pochopit druhé.

Zůstaňte v kontaktu aneb jak být i přes karanténu ve zdravém spojení s okolním světem

Nepropadejte trudomyslnosti a pokuste se v každém dni najít si chvilku na hravé zkoumání a pozorování. Ať už vyjdete na procházku do přírody nebo půjdete do práce, buďte zvídaví a dívejte se na svět trochu jinýma očima. Ocení to nejen váš mozek, ale pookřeje také vaše srdce.

Pár životních lekcí od našich kočičích přátel

Každý, kdo měl možnost pozorovat život kočičí, jistě uzná, že kočka je mistryně v relaxaci, přeborkyně ve flexibilitě a šampionkou v pozornosti. Dejte si šálek čaje, vydechněte a inspirujte se úžasnými kočičími vlastnostmi.

Jaké jsou nejčastější zábrany při sexu a jak je umíme řešit

Sexualita je jednou ze základních potřeb života. Jsme-li přirozeně nastavení a sex máme rádi, jeho dlouhodobý nedostatek se může projevit v kvalitě duševního zdraví.

Pět jedinečných lidských darů: Poznejte studnici životní síly

Už staří Řekové věděli, že poznání sebe sama je základem veškeré další moudrosti. Dokud si neuvědomíme, že naše já je oddělené od ostatních a dokud své ego nedokážeme oddělit sami od sebe, abychom mohli pozorovat své vlastní myšlenky a jednání, nemáme k dispozici základnu, která by nám umožnila poznat a uznávat cizí lidi.

Jak se dohodnout s dětmi: Sepište spolu rodinnou smlouvu

Nevšední návod na řešení problémů, které mohou vznikat mezi dětmi a rodiči nabízí profesoři z Masarykovy univerzity v Brně. Techniku uzavírání smluv, kterými se řeší běžné problémy v rodinách, avšak používá se i u dětí s poruchou autistického spektra, názorně popsali odborníci z Pedagogické fakulty v knize Domluvme se.

Jak ovlivnit bolesti bez léků

Miliony lidí dnes trpí chronickými bolestmi. Za léky proti bolestem se na celém světě utratí několik desítek miliard ročně. Z tohoto začarovaného kruhu však existují i jiná východiska - pomáhá fyzická aktivita, relaxační techniky či hypnóza.

Přinášíme tipy, jak si zpříjemnit podzimní období

Dny se krátí, počasí nepřeje pobytu venku a nutí nás pomalu se halit do svetrů. S podzimem přichází pro spoustu lidí to nejméně oblíbené roční období. Jak si ho udělat příjemnější?

Jak bojovat se strachem, aby se nestal každodenní součástí našeho života

Strach patří k našemu životu stejně jako láska, radost, hněv a smutek. Chrání nás před nebezpečím a je zárukou našeho přežití. Strach uvolňuje energii - přesně tolik, abychom byli schopni rozumně jednat a zachránit se. Pokud se ke strachu přidá vyčerpání nebo životní zvrat, obavy se snadno změní ve fobii.

Jak dokončovat projekty aneb co se skrývá za nedodělky

Jste ten typ, který se pro něco zapálí, intenzivně zahoří, ale brzy zhasne? Máte mnoho skvělých nápadů, které chcete zrealizovat, ale málo energie k jejich dokončení? Pokud se naučíte na své úkoly pohlédnout s odstupem, a vidět jasně místo, na kterém stojíte, máte téměř vyhráno.

Jak se úspěšně seznámit online. Internetové seznamky můžou být cestou ke šťastné lásce

Jste single, vaše okolí tvoří šťastně zadaní jedinci a vy nemáte čas nebo chuť poznávat někoho mimo svou „sociální bublinu“? Možná vás už napadlo vyzkoušet online seznamku. Lze na ní skutečně najít ten pravý protějšek?

Produktivní i v době koronavirové aneb jak pracovat na home office

Pandemie koronaviru vnesla do našich životů změny. Jednou z nich je i to, že si od ostatních lidí musíme držet povinný odstup. Některé profese se proto přesunuly na tzv. home office. Pro mnohé je to zásadní obrat, na který nejsou zcela připraveni. Jak doma pracovat efektivně?

Jak snížit stres. Jednoduché tipy, které si může každý dovolit

Udržování správné rovnováhy mezi každodenními povinnostmi a odpočinkem je nezbytné pro naše zdraví – duševní i fyzické. Jak se nestresovat, když nemáte čas na odpočinek? Máme jednoduché a osvědčené metody, které vám umožní snížit napětí a mít více času na sebe.