Meduňka lékařská je výborný pomocník, pokud zažíváte stres

Meduňka lékařská je výborný pomocník, pokud zažíváte stres
Stres postihuje v životě každého z nás. Zkoušeli jste už množství technik na zvládaní stresu a nic nezabírá? Zkuste zázrak jménem Meduňka lékařská, který vám v boji se stresem může pomoct.

Meduňka jako anxiolytikum

Meduňka lékařská (Melissa officinalis) je citronově vonící bylina, která je známá tím, že odbourává stres a úzkost. Výzkumy ukazují, že pomáhá také s kognitivními schopnostmi, náladou a spánkem. Její používání jako anxiolytika, mírného sedativa a prostředku na podporu paměti má hluboké kořeny sahají až do středověku.

Méně úzkosti a lepší spánek

Několik klinických studií prokázalo pozitivní účinky extraktu z meduňky na pacienty trpící úzkostí. V jedné studii byl extrakt z meduňky podáván osobám s mírnou až středně těžkou úzkostí po dobu 15 dnů. Výsledkem byl úplný ústup úzkosti u 70 % pacientů a meduňka prokázala také příznivé účinky na spánek, kdy u 85 % pacientů došlo k výraznému zlepšení nespavosti. Další studie se zabývala účinkem podávání meduňky po dobu 7 dnů pacientům, kteří podstoupili operaci srdečního bypassu. Výsledky této studie ukázaly, že u těchto pacientů došlo ke snížení úrovně úzkosti o 49 % a ke zlepšení kvality spánku o 54 %.

Jak meduňka funguje?

Předpokládá se, že meduňka může působit tak, že zvyšuje hladinu gama-aminomáselné kyseliny (GABA) v mozku. GABA je regulátor nálady, který funguje tak, že brání neuronům v nadměrném vzrušení, a nízká hladina GABA může vést k neklidu a úzkosti. Meduňka výrazně snižuje přenos vzruchů v mozku tím, že inhibuje enzym zvaný GABA-T, který GABA rozkládá, a zvyšuje tak množství GABA dostupné v mozku. Hlavní sloučeninou v meduňce zodpovědnou za tuto aktivitu je kyselina rozmarýnová, i když je známo, že působí synergicky s dalšími sloučeninami.

Jak ji mohu užívat?

Meduňku lze užívat jako čaj (6-12 g suché byliny denně). Pokud však pociťujete vysokou míru úzkosti, doporučuje se užívat terapeutickou dávku ve formě tinktury (tekutého extraktu) nebo kapslí obsahujících 500 mg suchého extraktu denně.

Čaj z meduňky, Zdroj: Nadia Nice / Shutterstock

Nežádoucí účinky a rizika

Meduňka může mít následující nežádoucí účinky: bolest hlavy, bolestivé močení, zvýšená tělesná teplota, nevolnost, zvracení, bolest žaludku, závratě, podráždění kůže, alergická reakce

Nežádoucí účinky, jako jsou žaludeční potíže, můžete minimalizovat tím, že budete meduňku užívat společně s jídlem. Riziko nežádoucích účinků můžete snížit také tím, že budete konzumovat méně než 2 gramy meduňky denně.

Meduňka by se měla užívat pouze krátkodobě. Obecným pravidlem je, že po každých třech týdnech užívání je třeba udělat týdenní přestávku. Bez přestávky byste neměli meduňku užívat déle než čtyři měsíce v kuse.

Závěrem?

Meduňka je obecně bezpečná a dobře snášená bez kontraindikací, přesto je stejně jako u každé léčby bylinnými přípravky vždy nejlepší poradit se s lékařem, aby posoudil vaše individuální potřeby- případné přínosy a rizika. Pokud začnete meduňku užívat, může pro vás být přínosné vést si o svých zkušenostech deník. Měli byste si poznamenat jakékoli zlepšení, kterého si všimnete, nebo vedlejší účinky. Může být také užitečné sledovat, v jakou dobu meduňku užíváte, jaké množství a jakým způsobem ji požíváte. Meduňka je silný anxiolytický a uklidňující prostředek, který má solidní tradiční i vědecké důkazy, tak proč ji nevyzkoušet? Všichni bychom jistě potřebovali v životě trochu více klidu.

 

Zdroje: