Stres na pracovišti zažívá každý druhý

Stres na pracovišti zažívá každý druhý
Stres na nás číhá ve všech oblastech našeho života. Věděli jste ale, že stres v práci zažívá každý druhý člověk? Občasný stres přispívá ke zlepšení pracovního výkonu. Horší je, pokud na nás stres působí permanentně v nadměrné míře a působí nám zdravotní problémy. Na původce stresu se teď podíváme.

Běžné nejčastější stresory

Nízký plat

Sotva jste zaplatili nájemné, udělali týdenní nákup, už se po vás chce doplatek za energie, nebo vás překvapí jiný nečekaný výdaj, např. rozbitá pračka nebo školní výlet pro vaše děti. V práci trávíte tolik času a finanční ohodnocení už je delší dobu na stejně nízké úrovni.

Nadměrná pracovní zátěž

Než aby firma zaměstnala více zaměstnanců, kterým by měla zaplatit, raději nechá oddělat všechnu práci vás. Co na tom, že ze zaměstnání každý den odcházíte zcela vyčerpaní nebo se po vás chce být k dispozici 24 hodin denně.

Nejistota zaměstnání

Současná doba nahrává stresu ze ztráty práce – především pokud pracujete jako podnikatel, přes pracovní dohody, jste ve zkušební době, nebo vaše firma prochází reorganizací.

Nedostatek příležitostí k růstu nebo pokroku

Rádi byste se někam znalostně nebo kariérně posunuli, ale vaše zaměstnání to neumožňuje. Pokud nemáte zájem o sebevzdělávání, je to v pořádku; jestliže ano, práce vás bude čím dál tím více ubíjet.

Příliš proměnlivá práce

Po nástupu do zaměstnání jste se dozvěděli, že budete řadit dokumenty podle data od nejstaršího po nejnovější, za měsíc se dozvíte, že to máte provádět opačně, za další měsíc se postup opět změní a tak stále dokola.

Důležité je také nebrat si chování ostatních příliš osobně, Zdroj: Phovoir / Shutterstock

Špatné vztahy na pracovišti

Občas nám nějaký člověk nesedne, tak se s ním jednoduše přestaneme vídat. V zaměstnání je to horší, protože kontakt s někým, koho nemusíme (např. šéf nebo kolegové), může být každodenní nutností, z čehož pak může nastat nepříjemné dusno na pracovišti nebo konflikty.

Výše zmíněné okolnosti způsobují stres a z něj vyvěrající zdravotní problémy. Ve většině případů se jedná o občasné bolesti hlavy, poruchy spánku, trávicí nebo psychické potíže, oslabení imunity, u žen problémy s menstruačním cyklem a potíže s otěhotněním. Na stres v práci platí dodržování zdravého životního stylu, relaxace, techniky zbavení se stresu, vymezení hranic pracovního a soukromého života (např. nebýt k dispozici 24 hodin denně), vedení otevřených hovorů se zaměstnavatelem a psychická podpora blízkých.

Důležité je také nebrat si chování ostatních příliš osobně. V případě, že zmíněné nezabírá nebo problémy přetrvávají déle, je vhodné zauvažovat nad změnou zaměstnání nebo přeřazením na jinou pozici.

Bossing a mobbing na pracovišti

Někdy se stane, že stres působí trvale a zdravotní problémy jím vyvolané jsou většího rozsahu. Je tomu tak v případě, kdy je na vás páchána šikana ze strany zaměstnavatele nebo ostatních zaměstnanců.

Při šikaně ze strany vedení, tzv. bossingu, vám šéf ukládá úkoly, o kterých ví, že jsou příliš náročné, soustavně vás kritizuje a ponižuje před ostatními zaměstnanci, nařizuje vám často práci přesčas aj.

Spouštěčem mobbingu, teroru od kolegů, může být závist ze strany jednoho nebo více kolegů. Předmětem závisti je např. pracovní zařazení, přidělená zakázka nebo dobré vztahy s jinými kolegy.

Proti šikaně je možné se bránit právně nebo prostřednictvím různých organizací. V některých situacích je však pro vaši psychickou pohodu opravdu lepší odejít a najít si jiné zaměstnání.

 

Zdroje: