Jak přesně probíhá dieta po italsku? Pochutnáte si, a přesto zhubnete

Jak přesně probíhá dieta po italsku? Pochutnáte si, a přesto zhubnete
Plnohodnotná a vyvážená, žádná potravina není zakázána. Můžete jíst téměř cokoli, včetně pečiva, sýra a těstovin. Pochutnáte si a přesto zhubnete a uděláte něco pro své zdraví. Tak přesně taková je dieta po italsku.

Středomořská, tedy i italská strava, byla vždy považována za jednu z nejzdravějších na světě. Několik mezinárodních studií v průběhu let prokázalo, že stravování podle tradičního způsobu stravování lidí ve Středomoří vám umožní žít dobře a déle, protože se stravujete vyváženě a plnohodnotně. Ale to není všechno. Středomořská strava je také vynikajícím způsobem, jak si hlídat postavu a udržet štíhlou linii. Jak tedy taková dieta po italsku vypadá?

U středomořské stravy v italském stylu hraje prim zelenina. Obsahuje hodně vlákniny, která má vysokou sytící schopnost. Kromě toho podporuje činnost střev, což je nezbytné pro udržení kondice a zdraví.

Při každém jídle je tedy třeba dávat přednost ovoci a zejména již zmiňované zelenině. Jsou pro tělo vynikajícím zdrojem vitaminů, minerálů a cenných antioxidantů. Nejlepší způsob, jak se jimi zásobit, je často střídat jak druhy ovoce a zeleniny, tak i jejich barvy. Denní jídelníček by měl obsahovat také ořechy (mandle, vlašské ořechy, pistácie, lískové oříšky) a semínka (lněná, dýňová, slunečnicová). Jsou to výborné svačinky, které udrží hlad na uzdě. Obsahují vlákninu a 'dobré' tuky, ale dávejte si pozor na to, kolik jich sníte. Doporučuje se konzumovat maximálně 30-45 g denně. Mají vysoký obsah kalorií. 

Najděte rovnováhu mezi kvalitou a kvantitou, Zdroj: Tatjana Baibakova / Shutterstock

Těstoviny jsou jedním ze symbolických pokrmů italské středomořské stravy. Dobře vás zasytí, protože obsahují komplexní sacharidy, které pomalu uvolňují energii do těla. Navíc jsou velmi dobře stravitelné a při správné kombinaci a konzumaci ve správném množství je lze jíst i každý den. Dejte si talíř dobrých špaget s rajčatovou omáčkou nebo se sezónní zeleninou, ochucenou extra panenským olivovým olejem. Těstoviny jsou výborné také spolu s luštěninami (fazole, cizrna, čočka). Jejich konzumace v jednom jídle dodá tělu všechny esenciální aminokyseliny, které potřebuje pro syntézu bílkovin ve svalech.

Zdaleka nejvhodnější zálivkou je extra panenský olivový olej. Je hlavní složkou středomořské stravy, ale měl by se konzumovat v malých dávkách. Doporučuje se omezit na dvě polévkové lžíce denně, abyste se vyhnuli přípravě příliš kalorických pokrmů. Skvělé jsou také bylinky a aromatické rostliny. Bazalka, petržel, rozmarýn, oregano, a bobkový list jsou vhodnou náhradou soli. Ochucují pokrmy, aniž by přidávaly tuk a kalorie.

Potraviny živočišného původu poskytují cenné bílkoviny pro zdraví svalů, ale opatrně s nimi. Mléko a jogurty jsou zcela v pořádku, můžete je bez obav konzumovat každý den. Ryby a vejce si s klidným srdcem dopřejte dvakrát až třikrát týdně. Zatímco maso, nejlépe libové, a sýry by se měly jíst jen jednou až dvakrát týdně. 

Potraviny živočišného původu poskytují cenné bílkoviny, Zdroj: Tatjana Baibakova / Shutterstock

Chcete-li vsadit na stravování v italském stylu, vyzkoušejte tyto tipy:

  • Nespěchejte. Italové, stejně jako ostatní středomořské kultury, si umějí jídlo opravdu vychutnat. U oběda a/nebo večeře uvolní a dlouho si u jídla povídají. Přesto se nezdá, že by dlouhé sezení u stolu vedlo k nadměrnému jídlu nebo pití.
  • Když máte dost, přestaňte. Italové se nezabývají kaloriemi, protože přestanou jíst, když jsou plní. Jíme podle žaludku, ne podle hlavy, a protože jíme v klidu, dostaneme včas signál, že jsme sytí a můžeme si jen vychutnat kávu a společnost lidí u stolu.
  • Najděte rovnováhu mezi kvalitou a kvantitou. Lidé si myslí, že Italové jedí hodně každý den, ale mýlí se, protože zatímco v neděli opravdu často mají velké rodinné jídlo, po zbytek týdne jedí většinou malé porce zdravých potravin, jako jsou těstoviny, zelenina, libové maso,ryby a sýry. Téměř nikdy však nepijí limonády, ani nejí chipsy, nezdravé potraviny nebo majonézu.

Vychutnejte si jednoduché a čerstvé jídlo

Například strava italského Toskánska je plná fazolí, které mají vysoký obsah bílkovin a rozpustné vlákniny, jež vás zasytí na dlouhou dobu a přitom mají velmi málo kalorií. Polévka Riboletta a pasta e fagioli jsou dvě oblíbená vydatná jídla, která obsahují fazole.

 

Zdroje: