Tai chi: recept na zdraví i dlouhověkost
Foto: Markgraf / shutterstock

Tai chi: recept na zdraví i dlouhověkost

Tai chi je tradiční čínské cvičení, které se skládá z plynulých pohybů – forem, které plynou z jedné do druhé jako pomalý tanec. Určitě jste to už někde viděli – v televizi, nebo dokonce naživo. Lidé stojí s rozestupy mezi sebou a vykonávají všichni stejné plynulé pohyby, jako by se pokoušeli o nějaké umělecké vyjádření. A třeba vás přitom taky napadlo, že by mohlo být fajn tai chi taky zkusit.

Tai chi jako lék

Ačkoliv se zpočátku tai-chi vyvinulo v Číně jako bojové umění, v současnosti představuje spíš pravý opak. Vzhledem k tomu, že ve většině stylů tai chi chybí náhlé pohyby, síla anebo extrémní polohy kloubů, je toto cvičení často používáno jako způsob rekonvalescence po nemoci či úrazu, či také jako způsob pohybu vhodný pro starší lidi. U lidí oslabených věkem nebo nemocemi tato gymnastika pomáhá zlepšit fyzickou kondici hned v několika oblastech.

Tai chi je vhodný pro lidi v jakémkoli věku a nemá prakticky žádné kontraindikace.

Kdo by měl vyzkoušet tai chi

Zdroj: Autor: May_Chanikran / Shutterstock

Ačkoliv se někomu může tento způsob pomalého cvičení zdát směšný, někteří ho mohou naopak aktivně vyhledávat, protože jim může pomoci vyřešit jejich problém. Ne totiž každý zrovna potřebuje velice dynamické cvičení, někdy je potřeba tělo zklidnit, a k tomu je tai chi skvělou volbou. Tai chi je vhodný pro lidi v jakémkoli věku a nemá prakticky žádné kontraindikace. Cvičení tai chi je vhodné pro lidi, kteří:

  • Překročili hranici 50 let a hledají bezpečný způsob, jak zvýšit fyzickou aktivitu.
  • Zotavují se po operaci nebo zranění a jsou ve fázi, kdy již mohou začít cvičit.
  • Hledají způsob, jak zvýšit fyzickou aktivitu, ale dlouho jste nesportovali a nenávidí fitness v jakékoli jeho podobě.
  • Chtějí snížit stres a úzkost, zvýšit povědomí a najít harmonii sami se sebou.

Vnímejte svůj dech

Jednotlivé formy nesou poetická jména, která jsou často spojená se zvířaty nebo předměty. Kromě pohybu je důležitým aspektem cvičení také kontrola dýchání a soustředění na polohu těla a stav mysli. Podobně jako jóga i tai chi je tedy cvičení, které pracuje především se zklidněním těla a hlubokém vnímání každého pohybu.

Zdroj:

  • autorský text
Přidejte si nás na domovskou stránku
Seznam.cz nebo Google Zprávy
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google zprávy