Jak na domácí školu aneb není škola jako škola

Jak na domácí školu aneb není škola jako škola
Mnoho rodičů si kvůli jarní karanténě vyzkoušelo se svými dětmi školu doma. Od domácí přípravy pod vedením učitele na dálku se však tzv. individuální vzdělávání podstatně liší. Domácí vzdělávání v experimentální formě v Česku funguje od devadesátých let, oficiálně pak od roku 2005.

Rodiče si při domácím vzdělávání plánují harmonogram školního roku sami. K dispozici mají osnovy kmenové školy, ve které je dítě zapsáno a kam dvakrát ročně jezdí na přezkoušení. Do školy mohou také jezdit během celého roku na konzultace.  Většinou si výuku rodiče řídí samostatně. Úkolem rodiny je pokrýt s dětmi předepsané osnovy. Jakou formu učení zvolí je zcela na nich. Část rodičů vzdělává své děti přesně podle instrukcí školy s podporou školního moodlu. Někteří volí projektové vyučování obohacené návštěvami muzeí a galerií. Na druhém stupni rodiče využívají i nabídek soukromých učitelů, obzvlášť pak v odborných předmětech.  

Domácí škola musí bavit

Aby domácí škola fungovala, musí všechny bavit! Hodně rodičů si přirozeně projde tím, že má od svých dětí i od sebe navzájem velká očekávání. Na začátku si rodina stanoví přesný rozvrh a plán. Skutečné potřeby se ale projeví až v praxi, pak teprve začíná velké poznání pro celou rodinu.

Učí se celá rodina

Domácím vzděláváním získává celá rodina velký rozhled. Především se členové rodiny dobře poznají. Být s dětmi dennodenně, vychovávat a zároveň vést ve vzdělávání, chce odvahu. Rodiče si musí ujasnit své priority. V některé látce vynikají, ale jinde mají mezery. Budou učit své dítě všechno nebo vyhledají odbornou pomoc? Postupně si musí vytvořit rovnováhu mezi povinnými a dobrovolnými tématy. Společné objevování informací a souvislostí obohatí každý vztah. Je přirozené začít s dětmi probírat to, co je rodině blízké a postupně přidávat povinné školní okruhy.

Všechno je možné

Každá rodina si může nastavit přesně takový režim, který jí vyhovuje. Učit se hned po ránu a odpoledne mít volný čas nebo si naopak ráno přispat a stanovit si odpolední program. Přibližný čas vzdělávání je dobré dodržet a vytvořit si rodinné rituály, které mají pevné místo v rozvrhu. Domácí škola nemusí být nutně domácí. Může se velmi dobře prolínat s poznáním mimo domov, vzděláváním ve volnočasových aktivitách, při výpravách, cestováním, exkurzemi, dobrovolnictvím a organizováním vlastních aktivit.

Budou děti z domácího vzdělávání jiné?

Děti, které si prošly domácím vzděláváním se budou lišit a může se to stát jejich velkou předností.  Jsou to děti přemýšlivé, které většinou nezapadnou do davu, ale zároveň se jim nenechají ušlapat. Děti mají v domácím vzdělávání velký prostor na své zájmy a aktivity, v kterých si budují sebevědomí. Nejsou to děti ušlápnuté, věří si v tom, v čem vynikají a dokáží ocenit, že jiní jsou dobří zase v něčem jiném. Jako vždy ale záleží na každém jedinci, jestli ze své jinakosti udělá přednost.