Paleo dieta, zhubněte podle jídelníčku pravěkých lovců

Paleo dieta, zhubněte podle jídelníčku pravěkých lovců
S přibývajícími znalostmi o stravě pravěkých lovců se objevila dieta, která vychází z toho, co běžně jedli. Paleo dieta je zcela nový přístup k hubnutí, vyzkoušejte ji i vy.

Co je paleo dieta

Paleo dieta vychází ze života pravěkých lovců. Jejich strava sestávala z plodů lesa a lovu. Lidé doby kamenné byli sběrači a lovci. Maso a plody, které se nacházejí v přírodě, byly základní součástí jejich stravy. Jídlo se tepelně upravovalo, takže i pro nás je snadno konzumovatelné. V žádném případě nejedli maso syrové.

Lidé v dobách, kdy ještě neexistovalo zemědělství, vůbec nekonzumovali pečivo, ani obilné výrobky. Jejich strava byla složena z masa zvířat, které ulovili a lesních plodin, jako je med, bobule nebo ořechy. Vybírali také hnízda a jedli ptačí vejce nebo se zabývali sběrem lesních hub. Lidé si stavěli odpradávna svá sídla kolem řek, aby měli dostatek pitné vody, proto lovili i ryby, drobné korýše a mušle.

Cíle paleo diety

Paleo dieta neuznává průmyslově upravené potraviny. Jde o to, aby strava byla zcela přírodní. Vynechány jsou především sacharidy, které mohou zpočátku chybět, avšak nahrazeny větším množstvím proteinů a cukrů obsažených v ovoci.

Tato strava je podobná přirozené stravě našich předků, na kterou je původně nastaven náš trávicí trakt. Výhodou paleo diety je přirozené hubnutí a to v dlouhodobém efektu. Vynechán je lepek a laktóza, na které má mnoho lidí alergie. Díky vysokému obsahu masa není vhodná pro vegetariány a vegany.  

Maso a plody, které se nacházejí v přírodě, byly základní součástí jejich stravy, Zdroj: FuzullHanum / Shutterstock

Co jíst při paleo dietě

Paleo dieta spočívá v konzumaci bílkovin a tuků, které pocházejí v co nejčistší formě z přírody. Spadají pod ni maso a mořské plody, nejlépe libové. Kuřecí, hovězí, vepřové, krůtí, kachní, zvěřina a také ryby. Dbejte na to, abyste jedli produkty nejlépe co nejpřírodnějšího původu, z farem a chovů. Co nejvíce omezte konzum. Sledujte, jestli v potravinách nejsou konzervanty a chemické látky.

Zeleninu jezte ve velkém množství, nejlépe v bio kvalitě. Ovoce konzumujte převážně sezónní a s velkým množstvím lesních plodů. Povoleny jsou také vajíčka, různé druhy ořechů a semínka. V kuchyni při přípravě jídel používejte zdravé tuky a oleje, jako je avokádový, olivový olej, kokosový a sádlo.  

Potraviny, kterým se vyhněte

Určitě nejezte mléčné výrobky, máslo, sýry ani jogurty. Pravěcí lovci ještě nechovali zvěř na mléko a maso, takže potraviny s obsahem laktózy nekonzumovali.

Zakázány jsou obiloviny. Kukuřice, pšenice, ječmen, rýže a luštěniny, čočka, sója, fazole a další. Nepoužívejte tuky a oleje, které pocházejí ze zemědělství, slunečnicový, řepkový, kukuřičný nebo arašídový.

V žádném případě nekonzumujte průmyslové potraviny, jako balené potraviny, pizzu, chipsy, tyčinky, fast food nebo limonády. Pijte čistou vodu. Na chuť si do ní můžete přidat plátky ovoce nebo připravit smoothie.

 

Zdroje: