Vyspěte se dobře. Pár tipů, jak si snadno vylepšit spánek
Foto: Autor: Tero Vesalainen / www.shutterstock.com

Vyspěte se dobře. Pár tipů, jak si snadno vylepšit spánek

Vyspěte se dobře. Pár tipů, jak si snadno vylepšit spánek Další fotografie v galerii >
Foto: Autor: Tero Vesalainen / www.shutterstock.com

Proč je spaní tak důležité? Spánek je klíčovým prvkem pro fungování našeho těla, které si ve spaní řídí několik významných „regeneračních“ procesů. A stejně nezbytně se musíme vyspat, aby nám dobře pracoval mozek.


Kvalita spánku ovlivňuje duševní a emoční pohodu. Pokud se nevyspíme dobře, můžeme se vzbudit s pocitem únavy po probuzení, se stresem a zhoršenou schopností fungovat celý den.

Poruchy spánku mohou být mírné nebo přechodné, ale rozhodně by se neměly podceňovat. Mohou totiž i tak narušit kvalitu našeho života.

Rady pro dobré spaní a pocit odpočinutí po probuzení:

• Pomocníkem ke spaní mohou být přírodní produkty. Zkuste si před spaním udělat bylinkový čaj s kapkou medu. Uklidňujících bylinek nám příroda nadělila mnoho druhů. Můžete zkusit heřmánek, kozlík lékařský, mučenku, hloh, chmel nebo meduňku.

• Zkuste si v ložnici obstarat čistý vzduch. Pořádně si před spaním vyvětrejte a pokud to počasí dovolí, nechte okno otevřené přes noc a proti chladu se vyzbrojte hřejivým pyžamem. Kvalitě vzduchu prospívají i pokojové květiny. Podle vědeckých studií je v tomto ohledu nejlepší pokojový břečťan.

• Spánek může také ovlivnit vůně. Například jasmín je velice příjemný, snižuje úzkost a zlepšuje náladu po probuzení. Stačí si jednoduše dát kapku éterického oleje do rohu polštáře.

Pohyb venku na denním přirozeném světle má vliv na produkci hormonů, a to je zase spojené s klidným spaním. Naordinujte si tedy pravidelný pobyt na čerstvém vzduchu.

• Svou roli může sehrát i správná výživa. Odlehčete si večeře. Počítejte s tím, že to pár dnů potrvá, než si organismus uvědomí změny a pocítíte je i vy. Obohaťte stravu o selen a vitamín C. Dodejte tělu také víc hořčíku. Najdete ho ve špenátu, luštěninách, rýži a oříškách či semínkách. Neřešte únavu konzumací produktu s cukrem!

• Špatné spaní může mít také příčinu ve vystavení organismu umělému světlu, které produkuje počítač nebo televize. Naordinujte si před spaním raději knihu a vyhýbejte se večernímu vysedávání u sociálních sítí.

 • Lépe si odpočinete, když si asi hodinu před spaním dopřejete horkou lázeň. Tělo se zahřeje, potom jeho teplota klesne, a to je právě okamžik, kdy se uložíte na dobrou matraci a usnete.

Přidejte si nás na domovskou stránku
Seznam.cz nebo Google Zprávy
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google zprávy