Bezlepkový dezert plný vlákniny? Pohanková bábovka
Foto: Shareesagara / Shutterstock

Bezlepkový dezert plný vlákniny? Pohanková bábovka

Přemýšlíte, jak ozvláštnit tradiční recept? Připravte si bábovku z pohanky. Je nabitá vlákninou minerály a skvěle chutná! Vhodná i pro celiaky.

Málokterá plodina je s evropským zemědělstvím tak spjatá, jako pohanka. Tato pseudoobilovina se pyšní nejen vysokým obsahem minerálů a antioxidantů, ale i vlákniny. Má navíc skvěle vyvážené spektrum aminokyselin. Díky tomu jsou proteiny obsažené v pohance velmi dobře vstřebatelné. Jemná oříšková chuť dokáže ozvláštnit i tradiční recepty.

Oblíbenost pohanky v posledních letech velmi vzrostla a s ní i nabídka pohankových sušenek a mouky. Díky tomu je příprava takové bábovky velmi snadná a vhodná i pro kuchyňské lenochy. Veškeré suroviny jsou navíc snadno nahraditelné za dietní nebo veganské.

Na její přípravu budete potřebovat:

  • 100 gramů cukru (Můžete nahradit i bezkalorickým sladidlem.)
  • lžičku skořice
  • citronovou kůru (podle chuti)
  • tři nastrouhaná jablka
  • 2 vejce (Vegani mohou nahradit dvěma lžícemi lněného semínka.)
  • lžíci kokosu
  • 100 ml slunečnicového oleje
  • 40 g kukuřičného nebo bramborového škrobu (Pokud jste na dietě, můžete část nahradit rozpustnou vlákninou.)
  • 300 g pohankové mouky
  • 2 lžičky kypřícího prášku (nebo jednu lžičku jedlé sody)

Tipy a rady k postupu:

Pokud nahrazujete kypřící prášek sodou, musíte postupovat rychleji. Soda reaguje mnohem dříve.

Kromě kokosu, skořice a citronu můžete bábovku doplnit i dalším kořením. K pohance skvěle sedí například muškátový oříšek, a skvělá je i náhrada citronové kůry za pomerančovou.

Bezva zpráva pro vegany! V obchodech je k dostání i pohankové mléko. Nebo si ho můžete snadno vyrobit doma.

A co když nemám pohankovou mouku?

Pokud se vám nechce kupovat pohankovou mouku, nebo byste na této surovině rádi ušetřili, můžete si ji vyrobit i doma. Nesnazší způsob je z pohankových vloček. Ty jednoduše nasypete do mixéru a rozmixujete najemno.

pohanka
Pohanka, Zdroj: Andrei Dubadzel / Shutterstock

Poněkud zdlouhavější cesta je přímo z pohanky. Tu musíte nejprve změkčit. Toho docílíte buď namočením přes noc, nebo spařením. (Pohanku zalijete horkou vodou a necháte asi hodinku stát.) Poté zrníčka slijete a popět rozmixujete. Nevýhoda tohoto způsobu je, že musíte vzniklou kaši dále sušit a znovu mixovat, nebo ji použít rovnou do receptu, ale počítat s méně jablky.

Věděli jste, že pohanka se do Evropy dostala z Číny a rozšířila se tu v šestnáctém století? Naproti tomu bábovka se ve střední Evropě peče od století patnáctého. Takže pokud vás nějaký konzervativní příbuzný označí za přehnaného inovátora a nad pohankovou bábovkou si odfrkne, máte připravený argument.

 

Zdroje:

Přidejte si nás na domovskou stránku
Seznam.cz nebo Google Zprávy
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google zprávy