Jíst a přesto zhubnout? Vyzkoušejte metodu přerušovaného půstu 8/16

Jíst a přesto zhubnout? Vyzkoušejte metodu přerušovaného půstu 8/16
Přerušovaný půst 8:16 je forma časově omezeného půstu. Zahrnuje konzumaci potravin během osmihodinového okna a vyhýbání se jídlu zbývajících 16 hodin každý den. Chcete vědět více?

Flexibilní plán

Někteří lidé věří, že tato metoda funguje díky podpoře cirkadiánního rytmu těla, což jsou jeho vnitřní hodiny. Většina lidí, kteří dodržují plán 16:8, se zdržuje jídla v noci a po část rána a večera. Své denní kalorie mají tendenci přijímat v průběhu dne. Neexistují žádná omezení týkající se druhů nebo množství potravin, které může člověk během osmihodinového okna sníst. Díky této flexibilitě je dodržování plánu poměrně snadné.

Jak na to

Nejjednodušší způsob, jak dodržovat dietu 16:8, je zvolit si 16hodinový půst, který zahrnuje dobu, kterou člověk stráví spánkem. Někteří lidé mohou být schopni zkonzumovat večerní jídlo až v 19 hodin nebo později. Je však nejlepší vyhnout se jídlu 2-3 hodiny před spaním.

Lidé si mohou zvolit jedno z následujících 8hodinových jídelních oken:

  • 9:00 až 17:00 hod.
  • 10:00 až 18:00 hod.
  • 12:00 až 20:00 hod.

V tomto časovém rozmezí mohou lidé jíst svá jídla a svačiny. Pravidelné stravování je důležité, aby se zabránilo výkyvům a poklesům hladiny cukru v krvi a aby se zabránilo nadměrnému hladu. Někteří lidé budou možná muset experimentovat, aby našli nejvhodnější stravovací okno a dobu jídla pro svůj životní styl.

Doporučené potraviny

Přestože plán přerušovaného půstu 16:8 nespecifikuje, které potraviny jíst a kterým se vyhýbat, je prospěšné zaměřit se na zdravé stravování a omezit nebo se vyhnout nezdravým potravinám. Konzumace příliš velkého množství nezdravých potravin může způsobit přibývání na váze a přispět k onemocnění.

Vyvážená strava se zaměřuje především na:

  • ovoce a zeleninu (čerstvá, mražená, konzervovaná)
  • celozrnné obiloviny (quinoa, hnědé rýže, oves a ječmen)
  • libové zdroje bílkovin (drůbež, ryby, fazole, čočka, tofu, ořechy, semínka, nízkotučný tvaroh a vejce)
  • zdravé tuky (tučné ryby, olivový olej, kokos, avokáda, ořechy a semínka)

Ovoce, zelenina a celozrnné výrobky mají vysoký obsah vlákniny, takže pomáhají udržet pocit sytosti a uspokojení. Pravidelné pití vody během dne může pomoci snížit příjem kalorií, protože lidé často zaměňují žízeň za hlad. Pitný režim můžete zpestřit pitím neslazeného čaje.

Zdravotní benefity

Výsledky studií dokazují následné benefity:

  • Stravování během stanoveného období může lidem pomoci snížit počet kalorií, které přijímají.

  • Přerušovaný půst vede u mužů s obezitou k většímu úbytku hmotnosti a tuku
  • Prevence onemocnění
  • Může předcházet několika stavům a nemocem, jako cukrovka, srdeční onemocnění, vysoký krevní tlak i některým druhům rakovin

Co si z toho vzít?

Přerušovaný půst je oblíbenou formou stravování. Mezi potenciální výhody patří snížení hmotnosti, odbourávání tuků a snížení rizika některých onemocnění. Lidé držící přerušovaný půst 16:8 by se měli zaměřit na konzumaci celozrnných potravin s vysokým obsahem vlákniny a měli by zůstat hydratovaní po celý den. Tento plán není vhodný pro každého. Osoby, které chtějí dodržovat přerušovaný půst, by se měly poradit s lékařem nebo dietologem.

 

Zdroje: