Patent na rozum nemáš. Každý nepotřebuje radu, někdy je třeba jen naslouchat

Patent na rozum nemáš. Každý nepotřebuje radu, někdy je třeba jen naslouchat
Naslouchání je jednou z nejdůležitějších dovedností, které můžete mít. To, jak dobře nasloucháte, má zásadní vliv na efektivitu vaší práce a na kvalitu vašich vztahů s ostatními lidmi.

 Například:

  •  Nasloucháme, abychom získali informace.
  •  Nasloucháme, abychom rozuměli.
  •  Nasloucháme pro radost.
  •  Nasloucháme, abychom se učili.

Vzhledem k veškerému poslechu, který děláme, byste si mysleli, že v tom budeme dobří! Ve skutečnosti většina z nás není a výzkum naznačuje, že si pamatujeme pouze 25 až 50 procent toho, co slyšíme, jak popisuje kniha ,,Cone of Experience" od Edgara Dalea. 

To znamená, že když mluvíte se svým šéfem, kolegy, zákazníky nebo partnerem po dobu 10 minut, věnují pozornost méně než polovině konverzace.

Otočte to a zjistíte, že když dostáváte pokyny nebo dostáváte informace, neslyšíte ani celou zprávu. Doufáte, že důležité části jsou zachyceny ve vašich 25-50 procentech, ale co když ne?

Pamatujeme si pouze 25 až 50 procent toho, co slyšíme
Pamatujeme si pouze 25 až 50 procent toho, co slyšíme | Zdroj: Just dance/ Shutterstock

Je jasné, že naslouchání je dovednost, ze které můžeme těžit všichni. Tím, že se stanete lepším posluchačem, můžete zlepšit svou produktivitu a schopnost ovlivňovat, přesvědčovat a vyjednávat. A co víc, vyhnete se konfliktům a nedorozuměním. To vše je nezbytné pro úspěch na pracovišti! 

O aktivním naslouchání

Způsob, jak zlepšit své poslechové dovednosti, je cvičit „aktivní naslouchání“. Zde se vědomě snažíte slyšet nejen slova, která druhá osoba říká, ale co je důležitější, kompletní sdělovanou zprávu.

 Abyste to mohli udělat, musíte druhé osobě věnovat velmi pečlivě pozornost. Nemůžete se nechat rozptylovat čímkoli jiným, co se kolem vás děje, nebo vytvářením protiargumentů, zatímco druhá osoba stále mluví. Stejně tak si nemůžete dovolit, abyste se nudili a ztráceli pozornost na to, co ten druhý říká. 

Chcete-li zlepšit své dovednosti naslouchání, musíte dát druhé osobě vědět, že posloucháte, co říká.

Abyste pochopili důležitost toho, zeptejte se sami sebe, zda jste někdy vedli rozhovor, když jste přemýšleli, zda druhá osoba poslouchá, co říkáte. Přemýšlíte, jestli se vaše zpráva dostává do povědomí lidí, nebo jestli má vůbec cenu pokračovat v mluvení. Je to jako mluvit do cihlové zdi a je to něco, čemu se chcete vyhnout.

Potvrzení může být něco tak jednoduchého, jako je kývnutí hlavou nebo prosté "uh huh." Nemusíte nutně s danou osobou souhlasit, pouze dáváte najevo, že posloucháte. Používání řeči těla a dalších znaků k potvrzení, že posloucháte, vám také může pomoci věnovat pozornost.

Pokuste se odpovědět řečníkovi způsobem, který ho povzbudí, aby pokračoval v mluvení, abyste mohli získat informace, které potřebujete. Zatímco přikývnutí a „uh huhing“ říká, že vás to zajímá, příležitostná otázka nebo komentář k rekapitulaci toho, co bylo řečeno, také sděluje, že posloucháte a rozumíte zprávě.

Staňte se aktivním posluchačem
Staňte se aktivním posluchačem | Zdroj: fizkes/ Shutterstock

Staňte se aktivním posluchačem

Existuje pět klíčových technik aktivního naslouchání, které vám pomohou stát se efektivnějšími posluchači:

 1. Věnujte pozornost

Věnujte řečníkovi svou plnou pozornost a potvrďte zprávu. Uvědomte si, že i neverbální komunikace „mluví“ hlasitě.

  •  Podívejte se přímo na osobu, která s vámi hovoří.
  •  Odložte rušivé myšlenky.
  •  Nepřipravujte se v duchu na vyvracení!
  •  Nenechte se rozptylovat faktory prostředí. Například vedlejší rozhovory
  • „Poslouchejte“ řeč těla mluvčího. 

2. Ukažte, že posloucháte

Použijte svou vlastní řeč těla a gesta, abyste dali najevo, že jste zasnoubení.

  •  Občas přikývněte.
  •  Usmívejte se a používejte jiné výrazy obličeje.
  •  Ujistěte se, že vaše pozice je otevřená a zaujatá.
  •  Povzbuďte řečníka, aby pokračoval malými slovními komentáři jako ano a „uhm“.

 3. Poskytněte zpětnou vazbu

Naše osobní filtry, domněnky, úsudky a přesvědčení mohou zkreslit to, co slyšíme. Jako posluchač je vaší úlohou porozumět tomu, co se říká. To může vyžadovat, abyste přemýšleli o tom, co bylo řečeno, a klást otázky.

  •  Přemýšlejte o tom, co bylo řečeno parafrází. „To, co slyším, je...“ a „Zní to, jako byste říkal...“ jsou skvělé způsoby, jak se vrátit zpět.
  •  Zeptejte se na objasnění určitých bodů. ,,Co tím myslíš, když říkáš..." ,,Je tohle to, co myslíš?"
  •  Pravidelně shrnujte komentáře řečníka. 

4. Zbytečně nepřerušujte 

  •  Přerušení je ztráta času. Frustruje to mluvčího a omezuje plné pochopení sdělení.
  • Před kladením otázek nechejte řečníka dokončit každý bod.
  • Nepřerušujte protiargumenty.
Nepřerušujte
Nepřerušujte | Zdroj: Ekateryna Zubal / Shutterstock

 5. Odpovězte odpovídajícím způsobem

Aktivní naslouchání je navrženo tak, aby podporovalo respekt a porozumění. Získáváte informace a rozhled. Nic nepřidáte tím, že na mluvícího zaútočíte nebo je jinak položíte.

  • Ve své odpovědi buďte upřímní, otevření a upřímní.
  • Uctivě prosazujte své názory.
  • Chovejte se k druhému člověku tak, jak si myslíte, že by chtěl, aby se on choval k vám. 
Zdroj článku:
  • Autorský text