Kurkuma: Zlaté koření na dobré trávení, fyzickou odolnost a jasnou mysl
Foto: Natthapol Siridech / Shutterstock

Kurkuma: Zlaté koření na dobré trávení, fyzickou odolnost a jasnou mysl

Kurkuma má tisíciletou tradici v ajurvédě a její přínosy pro zdraví se dnes využívají také v klasické medicíně. Jak můžeme kurkumu jednoduše zahrnout do každodenního jídelníčku?


Zlaté koření pochází z kořene rostliny kurkumy, který je z vnějšku velmi podobný známějšímu zázvoru, teprve až při rozkrojení se na první pohled liší svou sytě oranžovou barvou. Nejen ve své domovině, Indii, se také běžně používá k barvení látek. 

Jak nám zlaté koření může prospět?

Přispívá k dobrému trávení

Kurkuma prospívá nejen chuti, ale obzvlášť podporuje trávení. Při trávicích potížích se doporučuje konzumovat malé množství tohoto koření, ale pravidelně. 

Má protizánětlivé vlastnosti

Kurkuma působí preventivně, pokud jde o nemoci spojené se zánětlivým procesem včetně alergie, cukrovky, kardiovaskulárního onemocnění a artritidy.

Posiluje imunitu

Kurkuma má silné antioxidační vlastnosti, což znamená, že neutralizuje škodlivost volných radikálů a chrání tělo před nerovnováhou.

Přispívá k dobré náladě

Kurkuma má pozitivní dopad na náladu, pozornost a paměť. Bojuje proti různým degenerativním procesům v mozku, dokonce i proti Alzheimerově chorobě.

Chrání játra

Kurkuma má preventivní účinek proti onemocnění jater, zpomaluje jejich stárnutí.

Jak kurkumu zařadit v malém množství do každodenního jídelníčku?

Kurkumu přidávejte do všech jídel, kam běžně dáváte koření kari, ve kterém je kurkuma taktéž obsažena. Kurkumu můžete používat zvlášť nebo v indických směsích. Obzvlášť se hodí do jídel s červenou čočkou, mrkví a květákem.

Kurkumu přidávejte do zeleninových a čočkových polévek, omáček a luštěninových karbanátků. Hodí se všude, kde chcete docílit lehce pikantní, a přitom nasládlé chuti. Přidávejte kurkumu do rýže, pečených brambor, můžete ji přimíchat do míchaných vajíček. V indické kuchyni ji běžně používají také jakou součást sladkých dezertů. Můžete začít třeba tím, že špetku přisypete do domácího smoothie nebo si jí okořeníte teplé mléko s medem.

S užíváním kurkumy by měly být opatrné těhotné ženy a osoby s poruchami srážlivosti krve. Pro všechny ostatní je doporučená denní dávka 500–1000 mg. 

Přidejte si nás na domovskou stránku
Seznam.cz nebo Google Zprávy
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google zprávy

Zdraví

Další články z rubriky Zdraví

Vyzkoušejte jednoduchou aktivitu, která vám dodá příval energie

Vyzkoušejte jednoduchou aktivitu, která vám dodá příval energie

Voda se jako léčebný prvek používá od starověkých kultur, ale kdo má dnes čas pravidelně navštěvovat lázně nebo wellness centra. Snadnou aktivitu, která nám léčebné procedury částečně nahradí, si můžeme dopřát každý doma sám, stačí jen zpočátku překonat pocit nepohodlí.

Jak si zachovat fyzické i psychické zdraví v průběhu pandemie?

Jak si zachovat fyzické i psychické zdraví v průběhu pandemie?

Naše zdraví, jak fyzické, tak duševní, je teď velice často probíráno, protože celý svět zažívá izolaci a prochází globální pandemií. Vždy se říkalo, že „zdraví je bohatství“ – a je to pravda.

Jak správně umýt ovoce a zeleninu, aby se ze zdravé svačinky nestal chemický koktejl

Jak správně umýt ovoce a zeleninu, aby se ze zdravé svačinky nestal chemický koktejl

S příchodem jara se zvyšuje spotřeba ovoce a zeleniny. Je to reakce organismu, který potřebuje po zimním období vzpruhu, odlehčit jídelníček a dodat tělu potřebné vitamíny a minerály.

Nikdy nekončící boj s bakteriemi v domácnosti. Budete koukat, na kterých místech se jich drží největší množství

Nikdy nekončící boj s bakteriemi v domácnosti. Budete koukat, na kterých místech se jich drží největší množství

Bakterie máte doma všichni, bez ohledu na to, zda se vrháte do uklízení každý den, nebo zda máte uklízecí den jednou za týden. Jde tedy hlavně o to, věnovat zvýšenou pozornost místům, kde se bakteriím daří nejvíce.

Jak úplněk ovlivňuje délku našeho spánku

Jak úplněk ovlivňuje délku našeho spánku

Možná to znáte. Přijdete do pokoje a místo černé temnoty večera vidíte pokoj téměř jako přes den. Hrany stolu, postele, obrazy, to vše je v nádechu odstínů šedivo-bílé rozpoznatelné. Podíváte se z okna a vidíte jasný zářící kotouč šedivého Měsíce. Přemýšleli jste někdy nad tím, jak nás úplněk v noci ovlivňuje? Pokud ano, tento článek je přesně pro vás.


Další články z rubriky Zdraví