Konečně dieta, kde nemusíte počítat kalorie. Sedne vám volumetrická dieta?

Konečně dieta, kde nemusíte počítat kalorie. Sedne vám volumetrická dieta?
Hledáte dietu, která vás nebude omezovat v tom, co vše smíte jíst ani počítat obsah cukru? Vyzkoušejte volumetrickou dietu – ta se od jiných redukčních diet liší především originálním přístupem. V čem tedy spočívá její koncept?

Volumetrická dieta není příliš známá, ale lidé, kteří ji vyzkoušeli, jí připisují velmi dobré úspěchy. Tato metoda je určená především pro ty, kteří by rádi zhubli, ale nechtějí se omezovat v tom, co jí, nebo nemají dost vytrvalosti na to, aby dávali pozor na velikost porcí a jejich složek, či je při přípravě vážili. Při volumetrické dietě můžete jíst prakticky vše, je potřeba se ovšem orientovat na energetickou hodnotu jídla danou kategorií do které patří.

V čem spočívá volumetrická dieta

Cílem stravování při volumetrické metodě je dosáhnout pocitu plnosti při minimálním příjmu energie (kalorií). Prostřednictvím této metody nedosáhnete úspěchů rychle – hubnutí bude tedy pozvolné, za to je ovšem velmi nízké riziko jojo efektu.

Navíc, dietu lze dodržovat prakticky pořád, jelikož není nijak drastická a výrazně nemění jídelníček, ani z něj nevynechává potraviny, které jsou mnohdy klíčovým zdrojem důležitých živin. S energetickým příjmem lze navíc variabilně hýbat podle toho, jak se aktuálně vyvíjí vaše váha, celkový objem stravy je relativně standardní. Specifikem diety je ovšem vysoký podíl ovoce a zeleniny ve stravě a maso zpracovávané pomalými metodami – pokud vám toto nesedí, nebude pro vás volumetrická dieta to pravé.

Cílem je dosáhnout pocitu plnosti při minimálním příjmu energie, Zdroj: Andrey Bespalov / Shutterstock

Charakteristika volumetrické diety

Při volumetrické dietě jsou potraviny rozděleny do čtyř kategorií podle hustoty. Jedná se o tyto kategorie:

  • kategorie (velmi nízká hustota kalorií) – ovoce, zelenina s nízkým obsahem škrobu a vývarové polévky, jídla z této kategorie je možné jíst kdykoliv a v jakémkoliv množství až do pocitu plnosti
  • kategorie (nízká hustota kalorií) – celozrnné potraviny (hnědá rýže, celozrnné těstoviny), luštěniny, libové maso a nízkotučné mléčné produkty – tyto potraviny je rovněž možné jíst kdykoliv, ovšem je potřeba hlídat velikost porce (nemusí se vyloženě omezovat, neměly by však být velmi veliké)
  • kategorie (střední hustota kalorií) – potraviny s vyšším obsahem tuků nebo cukrů, jako jsou pečivo (slané i sladké), pečené pochutiny, tučnější sýry či masa, tyto potraviny by měly být zařazovány v malých porcích
  • kategorie (vysoká hustota kalorií) – zahrnuje především sladkosti a rychlé občerstvení (smažené jídlo), oříšky a jiné tučné pochutiny

Sestavení jídelníčku pak spočívá ve snaze konzumovat potraviny a pokrmy vyrobené z potravin v první a druhé kategorii, přičemž předepsáno je jíst tři jídla denně, dvě svačinky a jeden dezert (resp. sladkost). Pokud máte mezi těmito jídly pocit hladu, lze jej utišit jídlem z první kategorie, standardně se pak počítá jenom s uvedeným počtem, přičemž převážnou část tvoří vodnaté ovoce či zelenina. Současně je doporučováno věnovat 30-60 minut denně pravidelnému pohybu a vyhýbat se alkoholu.

 

Zdroje: