Elon Musk nerad čeká v kolonách – příběh The Boring Company

Elon Musk nerad čeká v kolonách – příběh The Boring Company
The Boring Company je společnost se sídlem v USA a zabývající se konstrukcí tunelů a infrastrukturou. Byla založena nynějším nejbohatším mužem světa, Elonem Muskem.

The Boring Company se do povědomí velkého množství lidí dostala výrobou licencovaného plamenometu, tedy přesněji neplanometu. Bílá zbraň s černým logem společnosti vrhající plameny se stala hitem internetu a sociálních sítí. Každý si chtěl koupit plamenomet od Elona Muska. Založil tento nejbohatší člověk světa, vizionář, snílek, společnost jen kvůli stavbě plamenometů, nebo za Boring Company stojí jiný cíl a projekt?

Elon Musk je vytížený člověk. Za jeho úspěchem stojí velmi dobré využití času a hromady náročné práce. Jako člověk dělící svůj čas mezi společnosti SpaceX, Tesla a Neuralink si nemůže dovolit zbytečné prostoje a plýtvání časem. 17. prosince 2016 seděl Elon Musk v jedné z mnoha dopravních zácp v Los Angeles a rozhodl se, že toho má právě tak dost. Na jeho twitterovém účtu se objevila zpráva.

„Ta doprava mě přivádí k šílenství. Vyrobím stroj na výrobu tunelů, a prostě začnu kopat…“

Velká řádka lidí to pokládala za vtip, který vznikl z důvodu rozhořčení Elona nad dopravou. O tři hodiny později na jeho účtu přistála velmi krátká zpráva.

„Jako vážně. Vážně to udělám.“

A to byl první krok k vytvoření The Boring Company. Razící stroj se totiž v anglickém jazyce nazývá Tunnel Boring Machine. Boring v názvu společnosti tedy neznamená „nudná“, ale „vrtací“. Hlavní myšlenkou společnosti je vytvořit tunely, které přenesou dopravu pod úroveň země. Takové silniční metro.

Proč zakopávat dopravní cesty pod zem? Nejdříve je nutné si uvědomit, že neexistuje limit na to, kolik vrstev dopravních cest můžete pod povrchem vytvořit. Tunely také minimalizují využití povrchu země, která se následně může využívat lepším způsobem. K bydlení, či pěstování plodin. Tunely mají také minimální vliv na povrch, jsou neviditelné, tiché, a pouze lehce přenášejí vibrace. Zároveň se při využití technologií pro kontrolu provozu může rychlost přepravy pod zemí značně zvýšit oproti dopravě po zemi.

To přeci nejsou žádné novinky. Již dávno bylo vytvořené metro, podzemní železnice, lidstvo běžně vytváří tunely. Čím je The Boring Company tak významná? Především v tom, že aplikuje stejný proces myšlení, jaký Elon Musk aplikoval u SpaceX. Toto myšlení je zaměřené na snížení nákladů a maximální využití dostupných zdrojů. Vzpomeňme na znovu použitelné rakety u SpaceX. Po čtyřech letech výzkumu a vývoje stojí jeden kilometr tunelu vytvořeného touto společností přibližně jednu setinu ceny kilometru běžného metra.

Jak toho společnost docílila? Při klasické stavbě tunelů se vyvrtaný materiál složitě odváží. Musí se vytvářet logistické postupy zatěžující dopravu, musí se nalézt prostory pro svoz materiálu a pronajímat kapacity pro převoz materiálu. Všechny tyto činnosti jsou velmi finančně náročné. Společnost proto vytěžený materiál využívá k výrobě panelů, které tunel zpevňují. Z dalšího přebytečného materiálu se vyrábějí cihly, venkovní grily, a další výrobky na prodej. Rozhodnutí vyrobit užší tunely, než se staví nyní, také značně snížilo náklady na stavbu. Hlavní pozornost společnosti je v dnešních dnech zaměřena na zdokonalování vrtacího stroje. Je snaha zrychlit proces vrtání, aby tyto osobní podzemní cesty mohly konkurovat metru. Slovy Elona Muska „Aby zcela rozdrtily metro“.

Společnost již vytvořila dva funkční tunely pro osobní automobily (především pro elektromobily Tesla – to je ale náhoda). K financování nevyužívá pouze soukromých peněz Elona Muska, ale zároveň přichází s výrobky, díky kterým získává finance. Prodej cihel, který byl zmíněný již v textu výše, je doplněn prodejem černých čepic s logem společnosti a plamenometů (které byly kvůli legislativě přejmenovány na Neplamenomety).

Doufejme tedy, že se vizionáři a nejbohatšímu muži světa bude dál dařit a že jeho inovační myšlenky budou alespoň částečně přeneseny do reálného života nejen v USA, ale i u nás v Čechách.