Workoholik není jen pracovitý: Proč je workholismus závislost jako každá jiná?
Foto: Mihail Fedorenko / Shutterstock

Workoholik není jen pracovitý: Proč je workholismus závislost jako každá jiná?

Známé úsloví praví, že bez práce nejsou koláče. Jen té práce nesmí být příliš. Workoholismus je v naší společnosti často vnímán jako ctnost. Bývá však velmi nebezpečný. Proč se žít s workoholikem nedá a jak to změnit?


Proč je workoholismus problém

Nejedna slavná a úspěšná persona se chlubí tím, jak vstává v pět hodin ráno a pracuje 20 hodin denně. Postačí si vzpomenout například na nejmenovaného současného ministra, který neviděl žádný problém v tom řídit hned dvě ministerstva najednou.

Závislost na práci alias workoholismus se stává v naší civilizaci stále rozšířenějším fenoménem. A to v negativním slova smyslu. Navzdory tomu, že bývá workoholismus vykreslován pozitivně, jde o skutečný problém s často fatálními dopady.

Zdroj: Autor: alphaspirit.it / Shutterstock

Přímo workoholici sebe samotné vnímají pozitivně, jako velmi pracovité jedince. O to je jejich stav zákeřnější. Workoholik si často neumí připustit, že jeho oddanost práci již přerostla únosnou mez.

K odborníkovi ho tak mnohdy nasměrují spíš jeho nejbližší, kteří začnou trpět tím, že se jim například tatínek nedostatečně věnuje. Workoholismus je totiž zpravidla mužskou záležitostí. Bývá doménou lidí na vyšších kariérních postech, workoholik však paradoxně ani úspěšný být nemusí.

Jak se projevuje workoholismus a jak ho léčit

Závislost na práci přitom může začínat nenápadně a poměrně nevinně. V této rané fázi je těžké ji odlišit od pouhého zápalu pro věc. Obecným rysem všech workoholiků je to, že práce je pro ně prioritou a nedokážou odpočívat.

Workoholik si často neumí připustit, že jeho oddanost práci již přerostla únosnou mez.

V krajním případě začne přepracovanému člověku jeho organismus jednoduše „vypovídat službu“. Typická je ztráta soustředění, potíže se spánkem, bolesti hlavy nebo žaludku. Hrozí rovněž celkový kolaps a psychické vyhoření.

Především je nutné, aby si workoholik svůj problém uvědomoval a byl dostatečně motivován ke změně. Práci pochopitelně není možné ze života zcela odstranit. Lze ji však dostatečně usměrnit tak, aby vedle práce dotyčnému zbýval čas i na jiné aktivity.

Nutná je návštěva psychologa, který pomůže workoholikovi přenastavit žebříček hodnot. Součástí terapie by mělo být uvědomění si důležitosti partnerských a jiných vazeb, které pomohou mimopracovní čas naplnit. Současně je vhodné si osvojit relaxační techniky.

 
Přidejte si nás na domovskou stránku
Seznam.cz nebo Google Zprávy
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google zprávy

Další články z rubriky Psychologie

Prokrastinace není lenost: Jak vyskočit ven z kolotoče věčného odkládání povinností

Prokrastinace není lenost: Jak vyskočit ven z kolotoče věčného odkládání povinností

Prokrastinace je chronické odkládání úkolů na poslední chvíli. Povětšinou se pak jedná o povinnosti náročné či nepříjemné. Proč prokrastinaci propadáme a jak z toho ven?

Jak ve společnosti cizích lidí vypadat sebevědomě

Jak ve společnosti cizích lidí vypadat sebevědomě

Rádi byste se v kolektivu nějak prosadili, ale jednoduše se prostě bojíte mezi ostatními promluvit, protože by se třeba váš názor nemusel někomu líbit? A proč by taky měl? Každý jsme jiný. Nikdy nemůžete počítat s tím, že se zavděčíte a zalíbíte všem. Ale pokud budete vypadat sebevědomě, budete to mít v kolektivu jednodušší.

6 věcí, které byste měli určitě stihnout, než vám bude 30

6 věcí, které byste měli určitě stihnout, než vám bude 30

Ve dvaceti máte pocit (a právem), že vám patří svět. Je to ideální věk na hledání sebe samotného a objevování světa kolem vás. Co byste však měli stihnout, než oslavíte 30. narozeniny?

Jak nastartovat pozitivní myšlení

Jak nastartovat pozitivní myšlení

V poslední době je kladen poměrně velký důraz na sílu pozitivního myšlení. Je to celkem pochopitelné. Kdo je optimisticky naladěný, tomu jde všechno lépe od ruky a také na své okolí působí příjemněji. Jak se naladit, aby u vás pozitivní myšlení převážilo?

Závist jako cesta do pekel aneb přestaňte se srovnávat s ostatními

Závist jako cesta do pekel aneb přestaňte se srovnávat s ostatními

Závist je velmi vysilující vlastnost a má negativní dopad na naši sebedůvěru. Pěstujeme-li si závist, plíživě nás vede k názoru, že ostatní jsou lepší než my a naše sebehodnota nenápadně klesá.


Další články z rubriky Psychologie