V srdci Evropy, ale na okraji ekologie: Česká republika a její věrnost spalovacím motorům

V srdci Evropy, ale na okraji ekologie: Česká republika a její věrnost spalovacím motorům
Navzdory velké snaze Evropské Unie se nedaří snížit emise v celé Evropě, avšak my v České republice jsme na tom hůře než ostatní. Může za to stále velká oblíbenost spalovacích motorů, na které nedáme dopustit.

Silniční doprava vytváří nejvíce emisí

Emise významně zhoršují kvalitu života na této planetě. Sídlo Evropské Unie v Bruselu proto přišlo s nápadem přestat vyrábět spalovací motory do aut a zařídit, aby si lidé více kupovali auta s elektromotory.

Nejvíce emisí vytváříme ježděním na naftu (u nás v Česku je to nyní přibližně 67%), významný podíl tvoří též jezdění na benzín (necelých 25%).Za zmínku stojí, že osobní automobily se spalovacím motorem tvoří významnou část všech emisí po celém světě. 60,6% všech emisí se vytváří osobními automobily. Naším rozhodnutím nejezdit na elektromobily nijak nepřispíváme ke snížení emisí, ba naopak.

Proč vlastně odmítáme přestoupit na elektromobily?

Každý má svůj osobní důvod, proč zavrhuje používání elektromobilů. Někteří jsou zděšeni několika zprávami o tom, že u motoru auta došlo k samovznícení, když nebyli doma. Není to však časté a záleží na tom, zda auto je zaparkováno na vhodném místě, kde nemůže dojít k přehřátí.

Dalším problémem je vyšší cena těchto aut. Ačkoli cena je příznivější než tomu tak bylo na začátku jejich éry, stále se najde dost lidí, kteří si toto auto prostě nemohou dovolit.

A nesmíme zapomenout zmínit ani stále malý počet dobíjecích stanic. Ačkoli například společnost Pražská energetika provozuje přeš 660 dobíjecích stanic, které poslouží k dobití tisíce elektromobilů najednou, v menších městech zkrátka není příležitost elektromobil dobít.

Elektromobily jsou bohužel stále pro většinu lidí příliš drahé.
Elektromobily jsou bohužel stále pro většinu lidí příliš drahé. | Zdroj: kristt / Depositphotos

Odhaduje se, že emise navzdory snaze ještě porostou

Již za jedenáct let, v roce 2035, bude zakázáno prodávat spalovací motory. Nicméně určitou životnost ještě mít budou, a tak i po tomto roce můžeme jezdit autem poháněným těmito méně ekologickými motory.

V roce 2017 bylo ve všech státech EU registrováno 262 milionů aut, z toho pouhé dva miliony tvořily elektromobily a hybridní vozy. Jednotlivé státy se přizpůsobily a v poslední době stoupla poptávka aut s elektromobily, nicméně u nás v České republice jdeme proti proudu. Například v lednu 2023 elektromobily tvořily již polovinu všech nových registrů.

Emise vzniklé z používání osobních automobilů se však až děsivě blíží číslu, které vzniklo měřením emisí v roce 2012. Ačkoli v jiných oblastech se výroba emisí zdárně omezuje, používání automobilů se těší velké oblibě a vyrábějí se nová auta. To znamená, že kde se ubírá v jiné oblasti, v dopravě zase nabyde, a nelze tedy předpokládat, že by se podíl emisí výrazně snížil. Někteří odborníci dokonce zastávají názor, že dojde k jejich navyšování.

Jak jsou na tom hybridní automobily?

Hybridní vozy mohou jet na elektromotor i spalovací motor. Nápad to byl dobrý. Podrobné studie však ukázaly, že produkují mnohem více emisí, než se původně předpokládalo. Ještě se vedou dohady o tom, zda jsou ke snížení emisí skutečně vhodné. Musíme si tudíž počkat, jak to celé nakonec dopadne.

Zdroje článku: