Jaké noční můry nás v noci straší a je možné se jich zbavit
Foto: Autor: PavelKant / Shutterstock.com

Jaké noční můry nás v noci straší a je možné se jich zbavit

Jaké noční můry nás v noci straší a je možné se jich zbavit Další fotografie v galerii >
Foto: Autor: PavelKant / Shutterstock.com

Jednou za čas se noční můra zdá úplně každému. Může náš přimět přemýšlet nad tématy, kterým se v bdělém stavu vyhýbáme, může nám ukázat cestu, ale zároveň nás dokáže pořádně vylekat.


Noční můra nebo noční děs?

Čtyři z pěti dospělých si z uplynulého roku vybaví alespoň jednu noční můru. Noční můry se mohou zdát už dvouletým dětem, s přibývajícím věkem ustupují. Nepleťme si je ale s nočními děsy. Noční děsy se dají srovnat s traumatem, po kterém je člověk dezorientovaný a nedokáže se ze snu vzpamatovat. Strach v něm přetrvává i po probuzení a není si vědom odkud pochází. Pokud se noční děsy opakují, výrazně narušují život člověka a pro jejich zvládnutí je třeba vyhledat odbornou pomoc.

Strachy a obavy

V noční můře jsme nejčastěji někým pronásledovaní nebo na nás někdo útočí, méně často se nám zdá o uvěznění, neschopnosti pohybu či pádu z velké výšky. V každém případě se v nich odráží naše největší strachy a obavy. Časté noční můry se objevují u lidí, kteří jsou přetížení, nemocní nebo zažívají silné emocionální vypětí. 

Sen či skutečnost?

Podle Diagnostického ústavu duševních poruch mívá zhruba šest procent dospělých minimálně jednu noční můru měsíčně a dvě procenta trpí častými nočními můrami. Sny jsou tak intenzivní, až má snící člověk pocit, že se události ze snu skutečně staly. Pokud se nám zdá o blízkých lidech, jež nás ve snu uráží nebo pronásledují, mohou nás tyto příběhy ze snů ovlivnit i ve skutečných vztazích. Opakované noční můry narušují spánkový cyklus a znepříjemňují velkou část dne. Člověk je unavený a nepříjemný a děsí se další noci. Jak z takového začarovaného kruhu ven?

Diagnostika a léčba

Pokud je spánková porucha jménem noční můra diagnostikována, nabízí se řada terapeutických metod, které pomohou znovu nastavit spánkový rytmus. Mezi úspěšné techniky se řadí kognitivně behaviorální terapie, léčba pomocí virtuální reality nebo lucidní snění. Všechny zmíněné techniky probíhají pod odborným psychologickým dohledem, nedoporučuje se s nimi experimentovat bez asistence kvalitního psychoterapeuta. 

Většina snů, včetně těch nepříjemných, je prospěšná a může být i léčivá. Pokud se ale změní v noční můry a spánek se stane obávanou činností, je vhodné vyhledat odbornou pomoc, která nám pomůže snový svět uvést opět do rovnováhy. 

Přidejte si nás na domovskou stránku
Seznam.cz nebo Google Zprávy
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google zprávy