Jak úplněk ovlivňuje délku našeho spánku
Foto: Yongkiet Jitwattanatam / shutterstock

Jak úplněk ovlivňuje délku našeho spánku

Možná to znáte. Přijdete do pokoje a místo černé temnoty večera vidíte pokoj téměř jako přes den. Hrany stolu, postele, obrazy, to vše je v nádechu odstínů šedivo-bílé rozpoznatelné. Podíváte se z okna a vidíte jasný zářící kotouč šedivého Měsíce. Přemýšleli jste někdy nad tím, jak nás úplněk v noci ovlivňuje? Pokud ano, tento článek je přesně pro vás.


Úplněk lidstvo fascinoval od pradávna. Byla mu přisuzována magická moc, která byla potřebná pro sběr specifických bylinek. Byl považován za spouštěče lykantropie, při které se člověk změnil v běsnící vlkodlačí monstrum. Různé vědecké články přišly se zjištěními, že při úplňku se zvyšuje pravděpodobnost napadení zvířetem, či se zvyšuje míra psychiatrické hospitalizace a další vlivy. Po staletí byl Měsíc pomyslným viníkem našich nálad, nehod, nebo dokonce přírodních katastrof. Na začátku roku byla publikována zjištění výzkumu, do kterého se zapojily tři univerzity, devět kapacit neuropsychologie a množství respondentů. Cíl byl jasný. Zjistit, jak Měsíc ovlivňuje náš spánek.

Zjištění

Na základě dlouhodobého sledování zcela odlišných skupin lidí bylo zjištěno, že spánkové cykly mají tendence se opakovat po 29 dnech. Což bylo první a velmi překvapivé zjištění, které výzkumníky dovedlo k možnostem dalšího testování. Proč? Stejně dlouhý je i lunární cyklus.

Bylo sestaveno několik skupin subjektů, které souhlasily s monitorováním pomocí náramků na ruce. Sběr dat se zaměřil na noční cyklus jedinců. Skupiny byly velmi rozdílného charakteru, od domorodých komunit v severní Argentině, které mají nestálý přísun elektrické energie a nejsou tak v noci tolik ovlivněny umělým světlem, po vysokoškolské studenty ve městech jako Seattle a Washington.

Zdroj: kdshutterman / Shutterstock

Bylo zjištěno, že v nocích, kdy se Měsíc blíží k úplňku, jdou lidé spát později večer a spí kratší dobu. Tyto výkyvy jsou velmi patrné u skupiny, která nebyla zvyklá na noční osvětlení. Výkyvy v délce spánku u jedinců z domorodých komunit jsou výrazné. Je u nich možné sledovat pozdější nástup spánku a vlastně i rozhodnutí ulehnout do postele. Co je zajímavější je to, že výkyvy v délce spánku byly sledovatelné i u studentů, kteří jsou již na noční osvětlení zvyklí. Nebyly sice tak silné, jako u komunit, které nevyužívají benefitu nočního svícení, ale i tak byly na základě analýzy dat zjištěné.

Stručně a jednoduše předal výsledky hlavní výzkumník Horacio O. de la Iglesia:

„Zjistili jsme jasnou lunární modulaci spánku. Ve dnech před úplňkem jsme pozorovali pozdější nástup spánku a pokles celkové doby spánku než v době kolem Měsíčního novu. A i když je účinek úplňku silnější v komunitách bez přístupu k elektřině, sledovali jsme ho také v komunitách s elektřinou, včetně vysokoškolských studentů na Washingtonské univerzitě.“

I když se jedná o zajímavé a překvapivé zjištění, byl výzkum jen prvním krokem pro hlubší studium vlivu Měsíce na lidský organismus. Bylo totiž mimo jiné zjištěno, že noční světlo vrhané úplňkem není příčinou pozorovaných změn v délce spánku. Vědci se nyní zaměří na přesnější definování příčin a jejich sledování.

Vědecký článek a autoři:

Moonstruck sleep: Synchronization of human sleep with the moon cycle under field conditions

Leandro Casiraghi; Ignacio Spiousas; Gideon P. Dunster; Kaitlyn McGlothlen; Eduardo Rernández-Duque; Claudia Valeggia; Horacio O. de la Iglesia.

 
Autor: Jan Bratt
Přidejte si nás na domovskou stránku
Seznam.cz nebo Google Zprávy
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google zprávy

Zdraví

Další články z rubriky Zdraví

Zelený zázrak matcha: Proč ho pít a jak ho správně připravit

Zelený zázrak matcha: Proč ho pít a jak ho správně připravit

Čaj matcha je unikátním nápojem, který má mnoho zdravotních benefitů. Tajemstvím jeho účinků je specifický způsob pěstování i přípravy. Jak to probíhá a proč byste si ho měli dopřát?

Dopřejte si nápoj bohů: Proč pít pravidelně víno a jaký vliv má na naše zdraví

Dopřejte si nápoj bohů: Proč pít pravidelně víno a jaký vliv má na naše zdraví

Konzumace vína může být velmi prospěšná pro vaše zdraví. Potvrdila to dokonce i věda. Čím konkrétně a kolik bychom vína vlastně měli zkonzumovat? A je lepší červené či bílé?

Trpíte depresemi? Zapomeňte na prášky a běžte za zvířaty

Trpíte depresemi? Zapomeňte na prášky a běžte za zvířaty

Zatočte s depresemi přírodní cestou. Nejlepší antidepresivum není ta chemie, kterou polykáte, ale péče o zvířata. Zvíře dokáže pomoci s mnoha životními situacemi, jelikož má skvělý vliv nejenom na psychiku, ale také na zdraví a celkovou spokojenost.

Jak přirozeně pročistit a oživit naše tělo po zimě?

Jak přirozeně pročistit a oživit naše tělo po zimě?

Cítíte se po zimě vyčerpaní a hledáte cestu, jak si doplnit energii? Na trhu je spousta detoxikačních přípravků a čajů. Ale nejsnazší a zároveň nejúčinnější cesta je vždy ta vlastní. Kombinací dlouhých procházek přírodou spojenou se sběrem léčivých rostlin pro sebe uděláte úplně nejvíc.

10 osvědčených tipů, jak řešit poruchy spánku

10 osvědčených tipů, jak řešit poruchy spánku

Potýkáte se dlouhodobě s nedostatečným či nekvalitním spánkem? Nahlédněte s námi pod pokličku spánkovým poruchám. Kromě seznámení s druhy spánkových abnormalit přinášíme tipy, jak se s nimi vypořádat


Další články z rubriky Zdraví