10 tipů proti chrápání
Foto: Josep Suria / www.shutterstock.com

10 tipů proti chrápání

Noční chrápání není nic příjemného zejména pro vaše okolí. Mnohé statistiky dokonce uvádí chrápání mezi hlavní příčiny rozchodů a rozvodů, což je následek toho, že partneři spí díky těmto nepříjemným zvukům odděleně. Chrapot může však být také ukazatelem závažnějších problémů. Pokud ale nechcete ihned běžet k lékaři, vyzkoušejte následující tipy…


1. Kapky a spreje proti chrápání

Kapky nebo sprej proti chrápání jsou jednoduchou pomůckou, která je dnes k dostání ve většině lékáren. Kapky se aplikují na polštář a zaberou v lehčích formách chrápání. Díky tomu, že se nemusí užívat vnitřně, je oceníte i v případě, že se chcete zbavit chrápání partnera, který odmítá tento problém řešit. Spreje se pak stříkají přímo do krku, kde zvlhčují a změkčují sliznici. Tyto spreje mají o něco lepší účinky než kapky, ale výsledky se mohou dostavit až po týdnu, takže je hned po první neúspěšné noci nezatracujte.

2. Operace

V případě, že jste se rozhodli pro radikální a trvalé řešení, nabízí se možnost odstranění chrápání laserem. Jedná se o plastiku měkkého patra, která se provádí v lokálním umrtvení. Zákrok není nikterak náročný a zabere pár minut. Bohužel jej nehradí pojišťovna. Ceny jsou různé, záleží na ceníku dané kliniky. Pohybují se však v rozmezí 9-14 tisíc korun.

Pamatujte, že operace je až poslední řešení.

3. Hodinky proti chrápání

Poměrně novinkou jsou hodinky proti chrápání. Jedná se o pomůcku, která monitoruje zvukové vibrace způsobené chrápáním. Pokud tyto vibrace zaznamená, vyšle několik lehkých impulsů, které stimulují nervovou soustavu a přeruší chrápání. Hodinky uživatele nijak nebudí, vše probíhá podvědomě a na základě fyziologických procesů v těle. Je však důležité zmínit, že hodinky proti chrápání nejsou vhodné pro osoby s kardiostimulátorem.

4. Změňte polohu

K chrápání dochází zpravidla v poloze na zádech, protože dýchají cesty jsou hůř průchodné. Zkuste se tedy naučit spát v jiné poloze, nejlépe na boku. Pokud se v noci neustále vracíte do původní pozice na zádech, vyzkoušejte třeba speciální polštáře, které vás udrží ve správné poloze po celou noc.

5. Dodržujte zdravý životní styl

Chrápání často doprovází mnohem závažnější problémy. Mezi ty se řadí hlavně obezita, závislost na cigaretách nebo alkoholu. Pokud trpíte nadváhou, je možné, že se tuk začne usazovat také v oblasti dýchacích cest. U kuřáků posouvá cigaretový kouř hleny směrem nahoru, kde mohou při dýchání překážet. Kuřáci jsou také více náchylní k nemocem dýchacích cest, které opět doprovází chrapot. Pokud pijete před spaním alkohol, uvolní se ve spánku svaly v hrdle více než je běžné. Uvolněné svaly vibrují a způsobují nepříjemné zvuky. Stojíte-li o odstranění chrápání, zaměřte se tedy také na váš životní styl.

6. Spánková hygiena

Spánková hygiena velmi podceňovaná, nicméně bez ní se kvalitního spánku dočkáte stěží. Základem je chodit spát pravidelně ve stejný čas. Před spánkem si místnost dobře vyvětrejte, suchý a vydýchaný vzduch vám neprospěje. Důležité je spát dostatečně dlouho, alespoň 7-8 hodin denně. Při spánku by se měla teplota v místnosti pohybovat okolo 20°C. Vhodné je si v ložnici dostatečně zatemnit a pořídit si kvalitní matrace a lůžkoviny. Nenoste do postele nepohodlná pyžama, která stahují. Nejlepší možností je spát bez oblečení, což podporuje krevní oběh.

7. Náplasti proti chrápání

Kromě kapek a sprejů jsou k dostání v lékárnách také speciální náplasti. Tyto pomůcky se před spaním lepí na nos zvenčí a jemně rozevírají nosní dýchací cesty. Ty se stávají průchodnější a člověku se lépe dýchá. Náplasti však nepomůžou s chrápáním každému, jak je patrné i z internetových diskusí. Příčin chrapotu je totiž mnoho, a ne vždy vycházejí vibrace z nosu. Pokud tedy nevíte, z jakého důvodu chrápete, nevkládejte do náplastí velké naděje. Nicméně pro lidi, kteří trpí ucpaným nosem jsou jistě skvělým pomocníkem.

8. Vyřešte příčinu ucpaného nosu

Mnozí lidé mají neustále ucpaný nos, což jim znesnadňuje dýchání hlavně při spánku. Příčinami bývají často alergie nebo chronická rýma. V tomto případě je vhodné navštívit lékaře, který jistě doporučí přípravky jako jsou nosní kapky či steroidy, které od ucpaného nosu uleví. Pocit ucpaného nosu může také způsobovat nějaká fyzická překážka. I v tomto případě je nutný odborník, který určí, jakým způsobem se překážka odstraní.

9. Polštáře proti chrápání

V mnohých případech pomůže si vypodložit hlavu dalším polštářem a zvýšit tak průchodnost dýchacích cest. Nevýhodou tohoto řešení je, že kvůli množství polštářů pod hlavou můžete mít po sléze problémy s bolestmi krční páteře. Vhodnější jsou proto speciální anatomicky tvarované polštáře, díky kterým najdete tu správnou polohu a udržíte si ji po celou noc. Dalším příjemným řešením jsou polštářky plněné směsí voňavých bylinek, které podobně jako kapky fungují na principu aromaterapie.

10. Babské rady

Internet je plný babských rad, díky kterým zaručeně přestanete chrápat. Naše babičky bojovaly s chrápáním čajem z máty a dobromysli, který se pil před spaním. Doporučuje se také před spánkem hlasitě zpívat. Při zpěvu se totiž posilují svaly a prokrví se hrdlo. Další radou je například před spánkem kloktat teplou slanou vodu. Ta údajně pomůže rozpustit hlen, který by mohl ve spánku překážet v dýchání a způsobovat chrápání. Bezesporu zajímavým tipem je zašití tenisáku do zadní části pyžama. Tenisák na zádech by vás měl udržet v poloze na boku, protože spánek na míčku vám bude nepohodlný.

Jestli tyto babské rady fungují už necháme na vás. 

 
Přidejte si nás na domovskou stránku
Seznam.cz nebo Google Zprávy
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google zprávy